7 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ
ΓΕΝΝΗΣΕΙΣ
1897: Γεννιέται ο Αμερικανός συνθέτης και δάσκαλος της κλασικής μουσικής Quincy Porter.
Γεννημένος στο New Haven του Connecticut, φοίτησε στο Πανεπιστήμιο Yale με καθηγητές τους Horatio Parker και David Stanley Smith. Ο Porter απέσπασε δύο βραβεία ενώ σπούδαζε: το βραβείο Osborne για τη Φούγκα και το βραβείο Steinert για την ορχηστρική σύνθεση.
Μετά την αποφοίτησή του, πέρασε ένα χρόνο στο Παρίσι συνεχίζοντας τις σπουδές του στο Schola Cantorum και στη συνέχεια πήγε στη Νέα Υόρκη όπου σπούδασε με τον Ernest Bloch και τον Vincent d' Indy. Το 1923 ο Porter προσχώρησε στη σχολή του Cleveland Institute of Music όπου αργότερα διορίστηκε επικεφαλής του Τμήματος Θεωρίας . Παρέμεινε εκεί μέχρι το 1928 οπότε και παραιτήθηκε για να επικεντρωθεί στη σύνθεση. Επιστρέφοντας στο Παρίσι με μια υποτροφία Guggenheim, έμεινε 3 χρόνια και συνέθεσε το ‘’Blues Lointains’’ (1928), την Σουίτα για βιόλα ‘’Alone’’ (1930), το 3ο Κουαρτέτο Εγχόρδων (1930), το 4ο Κουαρτέτο Εγχόρδων (1931), την Σονάτα για βιολί αρ.2 (1929) και την Σονάτα για πιάνο (1930).
Το 1931 επέστρεψε στις ΗΠΑ όπου διορίστηκε καθηγητής στο Vassar το 1932 και έξι χρόνια αργότερα έγινε πρύτανης (1938-1942) και στη συνέχεια διευθυντής (1942-1946) του New England Conservatory of Music, ενώ το 1946 επέστρεψε στο Yale ως καθηγητής όπου δίδαξε μέχρι το 1965. Πέθανε στο Bethany του Connecticut το 1966. Ο Porter έγραψε εννέα κουαρτέτα εγχόρδων (1923 - 1953), αρκετά κοντσέρτα (συμπεριλαμβανομένων ενός για τσέμπαλο, ενός για βιόλα και ενός για δύο πιάνα το οποίο απέσπασε το 1954 το βραβείο Pulitzer Μουσικής), καθώς και δύο Συμφωνίες.
ΘΑΝΑΤΟΙ
1749: André-Cardinal Destouches
1763: Christoph Schaffrath
1779: William Boyce
1830: Marcos Antonio Portugal
1862: František Škroup
1918: Alexander Taneyev
1979: Charles Louis Seeger
1994: Max Kuhn
1994: Witold Lutosławski
1996: Boris Tchaikovsky
7 Φεβρουαρίου
1662: Πρεμιέρα της όπερας του Francesco Cavalli “Ercole Amante” (Ερωτευμένος Ηρακλής) σε λιμπρέτο του Francesco Buti, βασισμένο στην τραγωδία “Τραχίνιες” του Σοφοκλή και στο ένατο βιβλίο των “Μεταμορφώσεων” του Οβίδιου, στο Θέατρο του Ανακτόρου του Κεραμεικού στο Παρίσι, το οποίο εγκαινιάστηκε με αυτήν την παράσταση επ’ ευκαιρία των γάμων του βασιλιά Λουδοβίκου ΙΔ’ και της Μαρίας Θηρεσίας της Ισπανίας.
1723: Πρώτη εκτέλεση των καντατών του J. S. Bach “Jesus nahm zu sich die Zwölfe” (Ο Ιησούς πήρε κοντά του τους δώδεκα) BWV 22 και “Du wahrer Gott und Davids Sohn” (Εσύ αληθινέ Θεέ και Υιέ του Δαβίδ) BWV 23 γραμμένων για την Κυριακή Quinquagesima πριν τη Σαρακοστή (αντίστοιχη με την τελευταία Κυριακή του Τριωδίου). Με αυτές τις δύο καντάτες ο Bach έδωσε εξετάσεις στις τοπικές εκκλησιαστικές αρχές και πήρε τη θέση του Κάντορα στην εκκλησία του Αγ. Θωμά στη Λειψία.
1733: Πρεμιέρα της opera seria "Orlando" του Georg Friedrich Händel στο King's Theater του Λονδίνου όπου και έκανε δέκα παραστάσεις και έκτοτε δεν ξαναπαρουσιάστηκε μέχρι την αναβίωσή της το 1959. Είναι βασισμένη στο έργο "Μαινόμενος Ορλάνδος" του Ludovico Ariosto.
1786: Πρεμιέρα της όπερας του Wolfgang Amadeus Mozart “Der Schauspieldirektor” (Ο ιμπρεσάριος) ταυτόχρονα με την όπερα του Antonio Salieri “Prima la musica e poi le parole” (Πρώτα η μουσική και ύστερα οι λέξεις) στην Ορανζερί του Ανακτόρου Schönbrunn της Βιέννης, όπου είχαν στηθεί δύο παλκοσένικα στα δύο άκρα του πάρκου στα πλαίσια μιας «γιορτής απόλαυσης» που έδωσε ο αυτοκράτορας Ιωσήφ Β’ ώστε να γίνει μια αντιπαράθεση ενός γερμανικού Singspiel με ένα ιταλικό divertimento teatrale.
1792: Πρεμιέρα της όπερας του Domenico Cimarosa “Il matrimonio segreto” (Ο μυστικός γάμος) στο Αυτοκρατορικό Θέατρο του Hofburg στη Βιέννη παρουσία του αυτοκράτορα Λεοπόλδου Β’, ο οποίος έμεινε τόσο ευχαριστημένος ώστε διέταξε να σερβιριστεί δείπνο στο θίασο και να επαναληφθεί ολόκληρο το έργο από την αρχή μέχρι το τέλος αμέσως μετά!
1873: Πρώτη εκτέλεση της Συμφωνίας No. 2 σε Ντο ελάσσονα, Op. 17 του P. I. Tchaikovsky με τον υπότιτλο «Μικρή Ρωσική» υπό τη διεύθυνση του Nikolai Rubinstein στη Μόσχα. Πήρε το όνομά της από το φίλο του Tchaikovsky και μουσικοκριτικό Nikolay Kashkin επειδή ο συνθέτης χρησιμοποίησε τρία ουκρανικά λαϊκά τραγούδια σαν θεματικό υλικό - εκείνη την εποχή η Ουκρανία ονομαζόταν και «Μικρή Ρωσία».
1875: Πρώτη εκτέλεση της “Ισπανικής Συμφωνίας” για βιολί και ορχήστρα σε ρε ελάσσονα Op. 21 του Édouard Lalo με σολίστ τον Pablo de Sarasate, στον οποίο και ήταν αφιερωμένη, στο Παρίσι.
1893: Πρώτη εκτέλεση του Capriccio σε ρε ελάσσονα, No. 7 από τις Επτά Φαντασίες για πιάνο Op. 116 του Johannes Brahms στη Βιέννη.
1908: Πρώτη εκτέλεση του έργου “Symphonic Sketches” (Συμφωνικά Σκίτσα) του Αμερικανού συνθέτη George Whitefield Chadwick με τη Συμφωνική της Βοστώνης.
1941: Πρώτη εκτέλεση του Κοντσέρτου για βιολί Op. 14 του Samuel Barber με σολίστ τον Albert Spalding και τη Philadelphia Orchestra υπό τη διεύθυνση του Eugene Ormandy στην αίθουσα της Ακαδημίας της Μουσικής της Φιλαδέλφειας.
1964: Πρώτη εκτέλεση της Συμφωνίας No. 5 του Αμερικανού συνθέτη Roger Sessions με τη Philadelphia Orchestra υπό τη διεύθυνση του Eugene Ormandy.
1996: Πρώτη εκτέλεση του Τριπλού Κοντσέρτου για βιολί, τσέλο, πιάνο και ορχήστρα της Αμερικανίδας συνθέτριας Ellen Taaffe Zwilich με σολίστ το Kalichstein-Laredo-Robinso
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου