25 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ
ΓΕΝΝΗΣΕΙΣ
Gustav Ernst Heinrich Wilhelm Martin Furtwängler
1886: Γεννιέται ο Γερμανός μαέστρος και συνθέτης Gustav Ernst Heinrich Wilhelm Martin Furtwängler ο οποίος θεωρείται
ένας από τους μεγαλύτερες συμφωνικούς και οπερατικούς μαέστρους του 20ου αιώνα. Κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1920 και του 1930, ο Furtwängler ήταν ένας από τους κορυφαίους μαέστρους στην Ευρώπη. Έγινε ο βασικός μαέστρος της Φιλαρμονικής του Βερολίνου το 1922 και κύριος μαέστρος της ορχήστρας Gewandhaus της Λειψίας (1922-1926). Ήταν επίσης ένας σημαντικός φιλοξενούμενος μαέστρος άλλων κορυφαίων ορχηστρών , συμπεριλαμβανομένης και της Φιλαρμονικής της Βιέννης. Ήταν ο μεγαλύτερος μαέστρος ο οποίος παρέμεινε στη Γερμανία κατά τη διάρκεια του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και, αν και δεν ήταν προσκολλημένος στο ναζιστικό καθεστώς, η απόφαση αυτή προκάλεσε μεγάλη διαμάχη για το υπόλοιπο της ζωής του. Ο βαθμός στον οποίο η παρουσία του έδινε κύρος στο Τρίτο Ράιχ είναι ακόμη υπό συζήτηση. Η ερμηνευτική τέχνη του Furtwängler είναι καλά τεκμηριωμένη σε εμπορικές και off-air ηχογραφήσεις και γι’αυτό λατρεύεται από αμέτρητους μουσικούς, κριτικούς και συλλέκτες δίσκων μέχρι σήμερα.
Το στυλ του Furtwängler έρχεται συχνά σε αντίθεση με εκείνο του μεγαλύτερου σύγχρονού του Arturo Toscanini, το έργο του οποίου κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου είναι επίσης ευρέως τεκμηριωμένο. Όπως ο Toscanini, και ο Furtwängler άσκησε σημαντική επιρροή σε πολλούς μαέστρους αργότερα και το όνομά του αποτελεί κύρια πηγή αναφοράς και, κατά κάποιο τρόπο, μέτρο σύγκρισης στην ανάλυση του εκάστοτε ερμηνευτικού στυλ. Ωστόσο, σε αντίθεση με τον Toscanini, ο Furtwängler δημιουργούσε έναν πιο στιβαρό, λιγότερο αυστηρό ρυθμικά και πιο μπάσο ορχηστρικό ήχο, με εμφανή χρήση των κλιμακώσεων του τέμπο, στοιχεία τα οποία συνήθως δεν σημειώνονται στην έντυπη παρτιτούρα. Ο Furtwängler γεννήθηκε στο Schöneberg (σήμερα προάστιο του Βερολίνου) σε
Porträt, J.Zahnd |
Witold Roman Lutoslawski
1913: Γέννηση του Πολωνού συνθέτη και διευθυντή ορχήστρας Witold Roman Lutoslawski. Ο Lutoslawski είναι ένας από
τους σημαντικότερους Ευρωπαίους συνθέτες του 20ου αιώνα και μια ιδιαίτερα σημαντική φυσιογνωμία για την μουσική της Πολωνίας κατά τις τρεις τελευταίες δεκαετίες του 20ου αιώνα. Κέρδισε πολλά διεθνή βραβεία και διακρίσεις και οι συνθέσεις του περιλαμβάνουν τέσσερις Συμφωνίες, ένα Κοντσέρτο για ορχήστρα, ένα κουαρτέτο εγχόρδων, και αρκετούς ορχηστρικούς κύκλους τραγουδιών. Κατά τη διάρκεια των νεανικών του χρόνων, ο Lutoslawski σπούδασε πιάνο και σύνθεση στη Βαρσοβία και τα πρώιμα έργα του φέρουν έντονες επιρροές από την πολωνική λαϊκή μουσική. Το 1931 γράφτηκε στο Πανεπιστήμιο της Βαρσοβίας για να σπουδάσει μαθηματικά και το 1932 στο Ωδείο όπου παρακολούθησε μαθήματα σύνθεσης και βιολιού. Το ύφος του διακρίνεται από ένα ευρύ φάσμα πλούσια ατμοσφαιρικών υφών. Άρχισε να αναπτύσει τις δικές του χαρακτηριστικές τεχνικές σύνθεσης στα τέλη του 1950. Η μουσική του από την περίοδο αυτή και μετά, ενσωματώνει τις δικές του μεθόδους για το χτίσιμο αρμονιών από μικρές ομάδες μουσικών διαστημάτων. Χρησιμοποιεί επίσης τυχαίες διαδικασίες προκειμένου να αναπτύξει τον ρυθμικό συντονισμό των τμημάτων της εκάστοτε σύνθεσης. Κατά τη διάρκεια του Β 'Παγκοσμίου Πολέμου και αφού διέφυγε της γερμανικής σύλληψης, ο Lutoslawski έβγαζε τα προς το ζην παίζοντας πιάνο σε μπαρ στη Βαρσοβία. Μετά τον πόλεμο, οι σταλινικές αρχές απαγόρευσαν την Πρώτη Συμφωνία του διότι θεώρησαν οτι πρόκειται για έργο που απευθύνεται σε μια συγκεκριμένη ελίτ και όχι στον λαό. Προς το τέλος της ζωής του, του απονεμήθηκε το παράσημο του Τάγματος του Λευκού Αετού, το υψηλότερο τιμητικό αξίωμα της Πολωνίας. Πέθανε στις 7 Φεβρουαρίου 1994 σε ηλικία 84 ετών.
ΓΕΓΟΝΟΤΑ
1817: Πρεμιέρα στη Ρώμη της ‘’Le Cenerentola (Cinderella)’’ του Gioachino Rossini.
1821: Πρεμιέρα στη Βιέννη του ‘’Erlkönig’’ του Franz Schubert.
1835: Πρεμιέρα στο Παρίσι των ‘’I Puritani’’ του Vincenzo Bellini.
1875: Πρεμιέρα στην Αγία Πετρούπολη του ‘’Der Dämon’’ του Anton Rubinstein.
1909: Πρεμιέρα στη Δρέσδη της ‘’Elektra’’ του Richard Strauss.
1963: Πρεμιέρα στην Κολωνία της Συμφωνίας αρ. 8 του Karl Amadeus Hartmann.
1986: Πρεμιέρα στο Μόναχο του ‘’Belshazar’’ του Leon Kirchner.
ΘΑΝΑΤΟΙ
1849: Elias Parish-Alvars
1949: Emil Axman
2000: Simeon Pironkoff
2008: Louis Fussell
1817: Πρεμιέρα στη Ρώμη της ‘’Le Cenerentola (Cinderella)’’ του Gioachino Rossini.
1821: Πρεμιέρα στη Βιέννη του ‘’Erlkönig’’ του Franz Schubert.
1835: Πρεμιέρα στο Παρίσι των ‘’I Puritani’’ του Vincenzo Bellini.
1875: Πρεμιέρα στην Αγία Πετρούπολη του ‘’Der Dämon’’ του Anton Rubinstein.
1909: Πρεμιέρα στη Δρέσδη της ‘’Elektra’’ του Richard Strauss.
1963: Πρεμιέρα στην Κολωνία της Συμφωνίας αρ. 8 του Karl Amadeus Hartmann.
1986: Πρεμιέρα στο Μόναχο του ‘’Belshazar’’ του Leon Kirchner.
ΘΑΝΑΤΟΙ
1849: Elias Parish-Alvars
1949: Emil Axman
2000: Simeon Pironkoff
2008: Louis Fussell
26 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ
ΓΕΝΝΗΣΕΙΣ
Norbert Arnold Wilhelm Richard Schultze
1911: Γεννιέται ο ιδιαίτερα παραγωγικός Γερμανός συνθέτης κινηματογραφικής μουσικής Norbert Arnold Wilhelm Richard
Schultze. Είναι περισσότερο γνωστός για το κλασικό τραγούδι του 2ου παγκοσμίου πολέμου "Lili Marleen», βασισμένο σε ένα ποίημα του 1915 από το βιβλίο ‘’Die kleine Hafenorgel’’ του Hans Leip. Άλλα έργα του ήταν οι όπερες ‘’Schwarzer Peter’’ και ‘’Das Herz Kalte’’, η μουσική για το μιούζικαλ ‘’Kapt'n Bye-Bye’’, καθώς επίσης και πολλές ταινίες, όπως η ‘’Die Mädels vom Immenhof’’ (1955). Ο Schultze σπούδασε πιάνο στο Brunswick, καθώς και διεύθυνση ορχήστρας και σύνθεση στην Κολωνία και το Μόναχο. Το 1930 εργάστηκε ως συνθέτης στο Μόναχο με το όνομα Frank Norbert και την περίοδο 1932-1934 εργάστηκε ως μαέστρος στο Darmstadt, το Μόναχο, τη Λειψία και το Mannheim. Ο Schultze έγραψε επίσης πολλές όπερες, οπερέτες, μιούζικαλ, μπαλέτα (Struwwelpeter), μουσική για περισσότερες από 50 ταινίες και τραγούδια. Από το 1961 ήταν πρόεδρος του Συνδέσμου Γερμανών συγγραφέων και συνθετών και την περίοδο 1973-1991 ήταν μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Γερμανικής Ένωσης Συνθετών. Πέθανε στις 14 Οκτωβρίου του 2002
http://www.youtube.com/watch?v=JnqF79YikXs
Ton Bruynèl
1934: Γέννηση του Ολλανδού συνθέτη Ton Bruynèl. Ο Bruynèl σπούδασε πιάνο
από το 1952 έως το 1956 στο Ωδείο της
Ουτρέχτης με δάσκαλο τον Wolfgang Wijdeveld ο οποίος με την σειρά του υπήρξε μαθητής του Μπέλα Μπάρτοκ. Μαζί με τους συγχρόνους του Peter Schat και Jan van Vlijmen, ο Bruynèl προσανατολίστηκε στην σύνθεση επηρρεασμένος από τις ιδέες του Kees van Baaren, ο οποίος την εποχή εκείνη εισήγαγε τον σειραϊσμό στην Ολλανδία. Ωστόσο ο Bruynèl αισθάνθηκε περισσότερο να προσελκύεται από την λεγόμενη concrète musique, ένα κίνημα στη Γαλλία με εκπροσώπους κυρίως τους Pierre Schaeffer και Pierre Henry και τελικά επικεντρώθηκε στην ηλεκτρονική μουσική. Στις δεκαετίες του ’70 και του ’80, εργάστηκε ως λέκτορας στο Ωδείο της Ουτρέχτης διδάσκοντας σύνθεση ηλεκτρονικής μουσικής. Το 1986 κέρδισε το πρώτο βραβείο στο Διεθνές Φεστιβάλ Ηλεκτρονικής Μουσικής στην Bourges της Γαλλίας. Πέθανε στις 5 Μαϊου του 1998.
Ουτρέχτης με δάσκαλο τον Wolfgang Wijdeveld ο οποίος με την σειρά του υπήρξε μαθητής του Μπέλα Μπάρτοκ. Μαζί με τους συγχρόνους του Peter Schat και Jan van Vlijmen, ο Bruynèl προσανατολίστηκε στην σύνθεση επηρρεασμένος από τις ιδέες του Kees van Baaren, ο οποίος την εποχή εκείνη εισήγαγε τον σειραϊσμό στην Ολλανδία. Ωστόσο ο Bruynèl αισθάνθηκε περισσότερο να προσελκύεται από την λεγόμενη concrète musique, ένα κίνημα στη Γαλλία με εκπροσώπους κυρίως τους Pierre Schaeffer και Pierre Henry και τελικά επικεντρώθηκε στην ηλεκτρονική μουσική. Στις δεκαετίες του ’70 και του ’80, εργάστηκε ως λέκτορας στο Ωδείο της Ουτρέχτης διδάσκοντας σύνθεση ηλεκτρονικής μουσικής. Το 1986 κέρδισε το πρώτο βραβείο στο Διεθνές Φεστιβάλ Ηλεκτρονικής Μουσικής στην Bourges της Γαλλίας. Πέθανε στις 5 Μαϊου του 1998.
http://www.youtube.com/watch?v=ZqC4gi69wnI
ΓΕΓΟΝΟΤΑ
1790: Πρεμιέρα στη Βιέννη της όπερας ‘’Cosi Fan Tutte’’ του Wolfgang Amadeus Mozart με τον ίδιο μαέστρο.
1873: Πρεμιέρα στη Μόσχα της Συμφωνίας αρ. 2 σε c minor op. 17 “Little Russian” του Pyotr Ilyich Tchaikovsky.
1884: Πρεμιέρα στη Βιέννη του ‘’Gasparone’’ του Karl Millöcker.
1905: Πρεμιέρα στη Βιέννη του ‘’Pelleas und Melisande op. 5’’ του Arnold Schoenberg με τον ίδιο μαέστρο.
1911: Πρεμιέρα του ‘’Der Rosenkavalier’’ του Richard Strauss.
1922: Πρεμιέρα στο Λονδίνο της Ποιμενικής Συμφωνίας του Ralph Vaughan Williams.
1957: Πρεμιέρα στο Μιλάνο των ‘’Dialogues des Carmélites’’ του Francis Poulenc.
2005: Πρεμιέρα στο Τελ Αβίβ της όπερας “Wings” του Aharon Harlap.
ΘΑΝΑΤΟΙ
1795: Johann Christoph Friedrich Bach
1798: Christian Gottlob Neefe
1803: Georg von Pasterwitz
1948: Ignaz Friedman
1994: Lejaren Hiller
2012: Robert Turner
1790: Πρεμιέρα στη Βιέννη της όπερας ‘’Cosi Fan Tutte’’ του Wolfgang Amadeus Mozart με τον ίδιο μαέστρο.
1873: Πρεμιέρα στη Μόσχα της Συμφωνίας αρ. 2 σε c minor op. 17 “Little Russian” του Pyotr Ilyich Tchaikovsky.
1884: Πρεμιέρα στη Βιέννη του ‘’Gasparone’’ του Karl Millöcker.
1905: Πρεμιέρα στη Βιέννη του ‘’Pelleas und Melisande op. 5’’ του Arnold Schoenberg με τον ίδιο μαέστρο.
1911: Πρεμιέρα του ‘’Der Rosenkavalier’’ του Richard Strauss.
1922: Πρεμιέρα στο Λονδίνο της Ποιμενικής Συμφωνίας του Ralph Vaughan Williams.
1957: Πρεμιέρα στο Μιλάνο των ‘’Dialogues des Carmélites’’ του Francis Poulenc.
2005: Πρεμιέρα στο Τελ Αβίβ της όπερας “Wings” του Aharon Harlap.
ΘΑΝΑΤΟΙ
1795: Johann Christoph Friedrich Bach
1798: Christian Gottlob Neefe
1803: Georg von Pasterwitz
1948: Ignaz Friedman
1994: Lejaren Hiller
2012: Robert Turner
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου