Παρασκευή 24 Φεβρουαρίου 2012

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ, GLINKA MIKHAIL IVANOVICH


GLINKA MIKHAIL IVANOVICH
1804 - 1857



Μικέλ Ιβάνοβιτς Γκλίνκα, 1804-1857 (Glinka Mikhail Ivanovich)
απο Tanja Pavlovic

Σε μια περιοχή του Σμολέτνσκ, στο Νοβοσπάσκοε, γεννήθηκε την 1η Ιουνίου (με το παλιό ημερολόγιο 20 Μαΐου) του 1804 ο Μ. Ι. Γκλίνκα. Από παιδί ήταν πολυτάλαντος, με ιδιαίτερη κλίση στη ζωγραφική, και η αγαπημένη του ασχολία ήταν το διάβασμα βιβλίων. Το ενδιαφέρον του Γκλίνκα για τη μουσική ξύπνησε όταν ήταν ακόμα 10-11 χρονών, χάρη στην ιδιωτική ορχήστρα του θείου του. Ο πρώτος δάσκαλός του στη μουσική ήταν ένας βιολίστας από την ορχήστρα αυτή.
Φοίτησε στο οικοτροφείο των Ευγενών που υπαγόταν στη Βασιλική Παιδαγωγική Σχολή, όπου δάσκαλός του ήταν ο ποιητής και Δεκεμβριστής Β.Κ. Κυχελμπέκερ. Εκεί έγινε και η πρώτη του γνωριμία με τους Α.Σ. Πούσκιν, Κ.Ι. Αρσένγιέφ, Α.Ι.Γκάλιτς. Αυτή την περίοδο ξεκίνησε να ασχολείται σοβαρά με τη μουσική. Πήρε μαθήματα πιάνου από τους Τζ. Φήλντ και Κ.Μάγιερ.

Κατά την περίοδο των σπουδών του, πολλές φορές πήγε στο θέατρο και γνωρίστηκε με τις όπερες του Μότσαρτ και του Ροσσίνι. Αυτές χρησιμοποίησε σαν διδασκαλία στο μέλλον, όταν έφτιαχνε συνθέσεις.

Επειδή ο Γκλίνκα ήταν και ο ίδιος καλός τραγουδιστής, ήξερε όλες τις πλευρές της ανθρώπινης φωνής. Για αυτό το λόγο οι μελωδίες « bel cando » (μελωδικότητα μουσικής) ήταν ελαφρές και αρμονικές. Για την εποχή του ήταν πολύ σπουδασμένος. Ήξερε έξι γλώσσες και με ευκολία επικοινωνούσε με πολλούς μουσικούς. Ο χαρακτήρας του ήταν ισορροπημένος και γενικά ήταν εξωστρεφής.
Στη δεκαετία του 1820, ήταν πολύ γνωστός ανάμεσα στους φιλόμουσους της Πετρούπολης ως τραγουδιστής και πιανίστας. Αυτή τη δεκαετία είχε συνεχόμενη επαφή με τους Πούσκιν, Γκριμπογιέντοβ, Οντογιέβσκι, Ζουκόβφκυ, Ντελιβιγκ, Μιτσκιέβιτς (οι περισσότεροι από αυτούς ήταν Δεκεμβριστές).

Από το 1824 μέχρι το 1828 υπηρέτησε στο Υπουργείο Συγκοινωνιών, αλλά ήταν πολύ νωθρός και καθόλου φιλόδοξος για να σταδιοδρομήσει ως υπάλληλος. Ως ερασιτέχνης συνέθεσε τραγούδια και αρκετά κομμάτια μουσικής δωματίου.

Από το 1830 ταξίδεψε στην Ιταλία, στην Αυστρία και στη Γερμανία. Στην Ιταλία γνωρίστηκε με τον Μπερλιόζ και Μέντελσον και επηρεάστηκε βαθιά από τον Μπελίνι και τον Ντονιζέτι . Το 1833 πήγε στο Βερολίνο, όπου πήρε μια σειρά μαθημάτων στην πολυφωνία και τη γενική σύνθεση με τον Ζιγκφρηντ Ντεν (έναν από τους κύριους δασκάλους της θεωρίας της σύνθεσης στην Γερμανία).
Επέστρεψε στη Ρωσία το 1834 με το θάνατο του πατέρα του. Παντρεύτηκε, και αφοσιώθηκε στη σύνθεση της όπερας «Ζήτω ο Τσάρος «(που μετά την Επανάσταση της δόθηκε ο τίτλος Ιβάν Σουζανίν), που του χάρισε για πρώτη φορά τη φήμη. Η όπερα πρωτοπαίχτηκε στην Πετρούπολη, παρουσία του τσάρου. Εκείνη την εποχή ο Γλίνκα συνέθεσε μερικά από τα καλύτερα τραγούδια του. Το 1842 παίχτηκε η δεύτερη όπερά του Ρουσλαν και Λουντμιλα. Το παράδοξο ανατομικό θέμα και η τολμηρή συχνά μουσική του Ρουσλαν δεν κέρδισαν ούτε την αυτοκρατορική εύνοια ούτε δημοτικότητα, αν και ο Λιστ ( Lizt) γοητεύτηκε αμέσως με την πρωτοτυπία της μουσικής.

Η τέλεια γνώση της ρωσικής και της δυτικής μουσικής παράδοσης, η επίδραση των προοδευτικών ιδεών - που διαδόθηκαν κατά τον Πατριωτικό Πόλεμο του 1812 και την προετοιμασία για τη Δεκεμβριανή εξέγερση - η επαφή με εξέχουσες φυσιογνωμίες της λογοτεχνίας, όπως ο Α.Σ. Πούσκιν και ο Α.Σ. Γλκιμπογιέντοφ, καθώς επίσης και οι δεσμοί του με καλλιτέχνες και κριτικούς, συντέλεσαν στην διεύρυνση των απόψεων του συνθέτη και στην ανάπτυξη των ανανεωτικών αισθητικών αρχών του.

Ρεαλιστικό και επηρεασμένο από τις λαϊκές επιδράσεις, το έργο του Γκλίνκα επηρέασε όλη την πορεία της ρώσικης μουσικής. Αργότερα, η ομάδα των «πέντε» -Μουσσόργκσκυ, Μπαλάκιφερ, Καίσαρ Κούι, Μπορόντιν και Ρίμσκυ-Κόρσακωφ- είχαν συσπειρωθεί εμψυχωμένοι από την ίδια πίστη, τον ίδιο θαυμασμό που ένιωθαν για τον Γκλίνκα και την ίδια λαχτάρα από την οποία φλέγονταν για να δώσουν στην πατρίδα τους μια τέχνη χαρακτηριστικά ρώσικη. Οι όπερες του Γκλίνκα έθεσαν τα θεμέλια και έδειξαν το δρόμο για την ανάπτυξη της κλασσικής ρωσικής όπερας.

Η μουσική του Γκλίνκα χαρακτηρίζεται από την κατανόηση της ζωής σε όλη την ποικιλία της, την παρουσίαση έντεχνων εικόνων με ευστοχία κα ειλικρίνεια, την επιβλητική αρχιτεκτονική και το πνεύμα μιας λαμπρής επιβεβαίωσης της ζωής. Η ορχηστρική γραφή του, που συνδυάζει διάφανους και εντυπωσιακούς ήχους, έχει φωτεινή γραφικότητα, λάμψη και άφθονο χρώμα. Η ιδιοφυής ενορχήστρωσή του αποκαλύπτεται ολοκληρωτικά στη σκηνική μουσική του (στην εισαγωγή του «Ρουσλάνο και Λιουνττμίλα») και στα συμφωνικά του έργα.








*Christos Sipsis

Mikhail Glinka - Symphony on Two Russian Themes in D minor

Glinka Sonata for Viola and Piano 1, Allegro Moderato by Yuri Bashmet and Mikhail Muntian




*Tanja Pavlovic

Aleksandar Đurić M. Glinka: Nocturne Solitude





*Themis Taflanidis

Glinka "Waltz-Fantasia" / Глинка "Вальс - фантазия"




*Christina Dedousi

Mikhail Glinka: Ruslan and Ludmila Overture

Mikhail Glinka - The Lark - Evgeny Kissin



*Costas Papageorgiou

Mikhail Ivanovich Glinka: Ruslan and Ludmila - Overture



*Κατερίνα Γκίρδη

Дмитрий Хворостовский - Сомнение
τραγουδα ο Dmitri Hvorostovsky

Η «Αμφιβολία» (“Сомнение”), μία ρομάντσα για φωνή και πιάνο, γράφηκε το 1838, την εποχή της σύνθεσης της δεύτερης όπερας του Γκλίνκα, Ρουσλάν και Λιουντμίλα· πρόκειται για ένα έξοχο δείγμα της ρομαντικής του τεχνοτροπίας, όπως μαρτυρεί εξ αρχής ο ελαφρώς ελεγειακός τόνος του πιανιστικού προλόγου (και επιλόγου), πριν την λιτή αλλά άκρως εκφραστική εξύφανση των δύο φωνητικών στροφών, που εναλλάσσονται τονίζοντας τις πέντε ενότητες του ποιητικού κειμένου του ρώσου συγγραφέως Νέστωρ Βασίλιεβιτς Κούκολνικ.



*De Profundis Ya

Kamarinskaya / M. Glinka - Orquesta Sinfónica Juvenil Carlos Chávez

Kamarinskaya Song by Mikhail Glinka

Glinka - Life for the Tsar (1 of 17)
ολοκληρωμένο 
A Life for the Tsar - Wikipedia, the free encyclopedia







*κωστας παπαδολιας

Dmitry Blagoy plays Barcarolle by M. Glinka /





*Aglaia Raptou

Glinka "Waltz-Fantasia" / Глинка "Вальс - фантазия"

Mikhail Glinka - Serenade for piano sextet on themes from Bellini's "La sonnambula" in A flat major



*Nikos Dotsikas

Glinka "Waltz-Fantasia" / Глинка "Вальс - фантазия"



*Sofia Kouvari

Yuri Bashmet- Glinka Viola Sonata in d minor mvt1




*Magda Riga
Mikhail Glinka 1 mvmt - Valse-Fantasie




*Elisabeth Maousidou

Opera "Ruslan and Lyudmila" by M. Glinka (Part 2)




*Kiriaki Chrysanidou

Alexander Sokolov plays Glinka - Nocturne "La Séparation"




*Αγγελική Ζωή Καραγκούνη

Anna Netrebko in Ruslan & Ludmila - Mikhail Glinka - 1995

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου