Σάββατο 25 Φεβρουαρίου 2012

“ΕΡΑΤΩ ΨΑΛΤΡΙΑ”. ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΛΥΡΙΚΟΙ 6


* Αντιγόνη Σγούρδα (Αθήνα 1937). 
Διαπρεπής λυρικοδραματική υψίφωνος, με εξαιρετικά επιτυχημένη διεθνή στεδιοδρομία και πλουσιότατη δισκογραφία` από τους καλλιτέχνες που τίμησαν το Ελληνικό τραγούδι στο υψηλό επίπεδο που του αξίζει. Γεννήθηκε σε μουσική οικογένεια (είναι αδελφή της Ρενέ Σγούρδα και θεία του Κων/νου Π. Καράμπελα-Σγούρδα). Σπούδασε στο Εθνικό Ωδείο, με καθηγήτρια τη Μάγκη Καρατζά (δίπλωμα το 1958). Πήρε 3 Α' βραβεία, από τα οποία το ένα ειδικά για την Ελληνική Μουσική. Κατόπιν φοίτησε στη Μουσική Ακαδημία της Βιέννης (θεατρική και μελοδραματική τέχνη) κοντά στον Joseph Witt. Aπεφοίτησε με τη μεγαλύτερη διάκριση και στη συνέχεια μελέτησε για ένα διάστημα με τη διακεκριμένη υψίφωνο Gina Cigna. Ξεκίνησε την καριέρα της στη Βόννη, το 1960. Kατόπιν ερμήνευσε στην Τηλεόραση το ρόλο της Τζουλιέτα ("Παραμύθια Χόφφμαν") και κλήθηκε από το Φεστιβάλ του Γκλάιντερμπορν (Αγγλία), όπου εμφανίστηκε στον "Μαγικό Αυλό" (Παμίνα) με μαέστρους τους Βιττόριο Γκούι και σερ Τζων Πρίτσαρντ. Συνέχισε, τραγουδώντας σε Θέατρα της Γερμανίας και από κει, στο Φεστιβάλ του Ζάλτσμπουργκ (σε "Catulli Carmina": «Ποιήματα του Κάτουλλου», του Καρλ Ορφ). Τότε προσλήφθηκε στην Όπερα της Ζυρίχης, στην οποία έμεινε επί 18 χρόνια και τραγούδησε περίπου 25 ρόλους του ιταλικού, γερμανικού και σλαβικού ρεπερτορίου. Την ίδια περίπου περίοδο ήταν και μέλος της Όπερας της Φρανκφούρτης, στην οποία τραγούδησε: "Ντον Τζιοβάννι", "Δύναμη του Πεπρωμένου", "Ντον Κάρλος", "Καβαλλερία Ρουστικάνα", «Μαγικό Αυλό", "Τραβιάτα", κ.ο.κ. Παράλληλα, εμφανίστηκε σε σημαντικές Όπερες της Ευρώπης και των ΗΠΑ, όπως (μεταξύ άλλων): στην Κρατική Οπερα της Βιέννης, στις Όπερες του Μονάχου και του Αμβούργου, στο La Fenice της Βενετίας, στις Όπερες της Βόννης, της Βέρνης, του Γκρατς, της Λιέγης, στις αμερικανικές Όπερες της Φιλαδέλφειας, του Σηάτλ, κ.λπ. Πήρε μέρος σε διεθνή Φεστιβάλ παγκόσμιας αίγλης, όπως: του Ζάλτσμπουργκ, του Γκλάιντεμπορν, του Εδιμβούργου, του Σβέτσινγκεν, των «Proms» του Λονδίνου, κ.λπ. Συνεργάστηκε με διαπρεπείς αρχιμουσικούς, μεταξύ των οποίων και οι: Νέλλο Σάντι, Αλμπέρτο Ερέντε, Ολιβιέρο ντε Φαμπρίτις, Φέρτιναντ Λάιτνερ, Φάουστο Κλέβα, Κρίστοφ φον Ντοχνάνιι, Μίκαελ Γκίλεν, κ.ά. Μετέσχε σε παραγωγές κορυφαίων σκηνοθετών του 20ού αι., όπως οι Ζαν Πιέρ Ποννέλ, Φράνκο Τσεφιρέλλι, κ.ά. Όταν τραγούδησε στη Βιέννη "Κάτια Καμπάνοβα" του Λεός Γιάνατσεκ, σύσσωμη η Κριτική χαρακτήρισε την ερμηνεία της ανεπανάληπτη (χωρίς ίχνος υπερβολής, όπως διαβεβαιώνουμε ως αυτήκοοι). Άφησε επίσης εποχή ως Ντόνα Άννα ("Ντον Τζιοβάννι") ρόλο που τον τραγούδησε πάνω από 140 φορές (από το Φεστιβάλ του Εδιμβούργου ώς το Θέατρο "Κολόν" του Μπουένος Άυρες και τον δισκογράφησε το 1975 στην ΕΜΙ με μαέστρο τον Ντάνιελ Μπάρενμποϊμ). Διακρίθηκε επίσης ιδιαίτερα ως "Τόσκα". Στους προσφιλείς ρόλους της και οι: Διδώ (Πέρσελ), Φιορντιλίτζι και Κοντέσσα (Μότσαρτ), Μανόν (Μασσνέ), Δυσδεμόνα (Βέρντι), Ρουσάλκα (Ντβόρζακ), Μιμή, Μανόν Λεσκώ, Αδελφή Αγγελική, Λιου και Μίννι (Πουτσίνι), Αραμπέλλα (Ρ. Στράους). Επίσης, ερμήνευσε αξιομνημόνευτα τους πρωταγωνιστικούς ρόλους στις όπερες: «H Bασίλισσα του Παραμυθιού» (Πέρσελ), «Ο Ιούλιος Καίσαρ στην Αίγυπτο» (Χαίντελ), «Ιδομενέας» και «Έτσι κάνουν όλες» (Μότσαρτ), «Χορός Μεταμφιεσμένων», «Ναμπούκο», «Τροβατόρε» και «Αττίλας» (Βέρντι) και «Μεφιστοφελής» (Μπόιτο). Στο μεταξύ, τραγούδησε και στην Ελλάδα: στο Φεστιβάλ Αθηνών 1971 (ως Ευρυδίκη σε "Ορφέα και Ευρυδίκη" του Γκλουκ, με σκηνικά-κοστούμια του διάσημου ζωγράφου Τζ. ντε Κίρικο), στην ΕΛΣ ("Αριάδνη στη Νάξο", "Τόσκα", "Γάμοι του Φίγκαρο", κ.λπ.) και στη Θεσ/νίκη ("Φιντέλιο", "Τόσκα" και "Ντον Τζιοβάννι"). Στη δισκογραφία της, και ο ρόλος της Ανιέζε στην «Μπεατρίτσε ντι Τέντα» του Μπελλίνι («ΝUOVA ERA»/CD). Το 1983 επέστρεψε στην Αθήνα και από το 1984 ήταν μέλος στο ΔΣ της ΕΛΣ. Είναι καθηγήτρια τραγουδιού στο "Αθήναιον Ωδείον" και μετέχει σε Επιτροπές διεθνών Διαγωνισμών τραγουδιού.


* Ζάχος Τερζάκης 
Έλληνας τενόρος με σημαντική διεθνή καριέρα.Γεννήθηκε στην Αθήνα στις 4 Φεβρουαρίου 1950. Απεφοίτησε το 1967 από το Πρώτο Λύκειο Αρρένων Αθηνών της Αθήνας. Αν και αρχικά απεφοίτησε από τη Φυσικομαθηματική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών (Φυσιογνωστικό τμήμα), σπούδαζε παράλληλα μουσική και κλασικό τραγούδι, αποκτώντας το Δίπλωμα Μονωδίας με «άριστα παμψηφεί» και με «Χρυσό Μετάλλιο».Το 1976 κέρδισε σε διαγωνισμό το βραβείο για την Υποτροφία «Μαρία Κάλλας». Ακολουθεί η άμεση πρόσληψή του σαν πρωταγωνιστής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, υπηρετώντας από τότε το Μελόδραμα σαν πρωταγωνιστής σε μεγάλα λυρικά θέατρα και αίθουσες του κόσμου. Το 2010 έχει ήδη συμπληρώσει 33 χρόνια καριέρας στην Ελλάδα και το εξωτερικό, ερμηνεύοντας πάνω από 60 πρωταγωνιστικούς ρόλους όπερας σε 6 γλώσσες και στο ρεπερτόριο του περιλαμβάνονται πλέον των 80 κονσέρτων. Συνολικά έχει πραγματοποιήσει περισσότερες από 2000 εμφανίσεις παγκοσμίως.Η διεθνής του καριέρα άρχισε το 1978, όταν μετεκλήθη στο Κίελο της Γερμανίας για τον ρόλο του Turridu στην όπερα Cavaleria rusticana. Από το 1979 ξεκινά η μόνιμη σταδιοδρομία του στη Γερμανία, υπογράφοντας τριετές συμβόλαιο με το Μουσικό Θέατρο του Μπίλεφελντ.Από το 1982 μέχρι το 1987 ήταν μόνιμος πρωταγωνιστής στην Όπερα της Νυρεμβέργης, ενώ συγχρόνως μετεκαλείτο στις μεγαλύτερες Όπερες του κόσμου: Η Κρατική Όπερα του Βερολίνου, η Κρατική του Μονάχου, της Βιέννης, η Όπερα της Ζυρίχης, το Θέατρο της Όπερας της Ρώμης, Μαδρίτη, Παρίσι, Βρυξέλλες, Βαρσοβία, Τόκιο, Ταϊβάν κλπ. είναι μερικοί από τους πιο σημαντικούς σταθμούς της σταδιοδρομίας του.Την περίοδο 2002-2003 διετέλεσε Καλλιτεχνικός Υπεύθυνος Σκηνοθεσίας στο Μουσικό Θέατρο του Κόμπλεντς (Koblenz) της Ρηνανίας.Από εικοσαετίας συνεργάζεται με τον πολωνό μαέστρο και μουσικοσυνθέτη Kr. Penderecki, έργα του οποίου έχει επίσης ηχογραφήσει, όπως το Πολωνικό Ρέκβιεμ (Polish Requiem σε δύο ηχογραφήσεις - Deutsche Grammophon και CHANDOS). Επί πλέον ηχογραφήσεις σε CD, LP και MC, είναι Το Δαχτυλίδι της Μάννας του Μανόλη Καλομοίρη (ΛΥΡΑ), Missa Solemnis Beethoven (Harmonia Mundi), Lustige Witwe Lehar (BMG-Ariola), Schoen ist die Welt (Lehar Melodien, BTR- Brussels -EUFODA), η Λειτουργία του Ορφέα του Γιάννη Μαρκόπουλου (ΛΥΡΑ), καθώς επίσης και η Αντιγόνη του Μίκη Θεοδωράκη (Παραγωγή του Μεγάρου Μουσικής).To 2004 ήταν ο καλλιτεχνικός Διευθυντής στη σειρά των εκδηλώσεων «Α Φίλολβος Ειρήνα» για την υποδοχή της Ολυμπιακής Φλόγας στη Σητεία Κρήτης, τη χώρα των Ετεοκρητών, όπου συνέθεσε τη μουσική για τον πανάρχαιο ύμνο των Κουρητών, που βρέθηκε στο Παλαίκαστρο, σκηνοθέτησε τα δρώμενα στον αρχαιολογικό χώρο με επώνυμους καλλιτέχνες και είχε την καλλιτεχνική ευθύνη για όλες τις εκδηλώσεις των Δήμων της επαρχίας Σητείας.Από το 1995 ασχολείται και με τη σκηνοθεσία Όπερας (τη «Μήδεια» του Μίκη Θεοδωράκη στο Meiningen της Θουριγγίας, σε δική του γερμανική μετάφραση, τον «Βαρόνο Ατσίγγανο » του J. Strauss στη Ρηνανία, τη "Νυχτερίδα" στη Θεσσαλονίκη κλπ.), τη σύνθεση («Στη Νυρεμβέργη ακόμα βρέχει», το παιδικό μιούζικαλ «Η Ωραία Κοιμωμένη», «Απ' το καράβι του Κουρσάρου», «Ο Ύμνος των Κουρήτων» κ.α.), τη Μουσική Θεραπεία κ.α.Mε τη διδασκαλία Τραγουδιού ασχολείται από το 1990, διδάσκοντας ιδιαίτερα μαθήματα στη Γερμανία και αργότερα σαν καθηγητής στο Ωδείο Αθηνών, στο Εθνικό Ωδείο, στο Ωδείο Αναγέννηση, στο Ωδείο Τουρνάϊσεν, στο Ωδείο Γλυφάδας και στο Ωδείο - Κέντρο Τεχνών "Ακρόπολις", του οποίου σήμερα είναι Καλλιτεχνικός Διευθυντής.Τα ενδιαφέροντα του επεκτείνονται στο χώρο της φιλοσοφίας, προϊστορίας, ψυχολογίας και ψυχοσωματικών ερευνών. Η «Αλχημεία του Τραγουδιού» είναι το κεντρικό θέμα μιας σειράς διαλέξεων, που κατά καιρούς παρουσιάζει σε όσους ενδιαφέρονται για τα βαθύτερα μυστικά της Τέχνης του.

Zachos Terzakis: "Schönste der Frauen" (Giuditta)

* Κική Μορφονιού. 
Όταν αποφάσισε η Μαρία Κάλλας να τιμήσει την Ελλάδα με μια μνημειώδη παράσταση της Νόρμας του Μπελίνι στην Επίδαυρο, η μεσόφωνος Κική Μορφονιού επρόκειτο ως νεαρή κοπέλα τότε να τραγουδήσει το μικρό ρόλο της Κλοτίλντε. Ανταλτζίζα επρόκειτο να τραγουδήσει η Αντριάνα Λαζαρίνι η οποία αρρώστησε. Τότε ο αείμνηστος Μπαστιάς μαζί με τον Καραλίβανο προέτρεψαν την Κυρία Μορφονιού, η οποία τραγουδούσε το ρόλο στις πρόβες ώσπου να έρθει η Λαζαρίνι για να ετοιμαστεί η χορωδία, να πάει στη Ρώμη για να την ακούσει ο Τούλιο Σεραφίν ο οποιος θα διηύθυνε την Νόρμα.Έτσι και έγινε, όμως ο Σεραφίν, ο οποίος της πέρασε όλο τον ρόλο όρθιος στο πιάνο γιατί ήταν πολύ κοντός, παρόλο που ενθουσιάστηκε με τη φωνή της δεν μπορούσε να αποφασίσει γιατί τον τελευταίο λόγο τον είχε η Κάλλας.Η τελική ακρόαση έγινε επιτέλους στην σουίτα της Μαρίας Κάλλας στο Ξενοδοχείο Μεγάλη Βρετανία. Η Κική δεν θα ξεχάσει ποτέ αυτή την στιγμή που άνοιξε η πόρτα και είδε τα τεράστια μαύρα μάτια της μεγάλης Κάλλας, όμοια του αγάλματος του Ηνίοχου των Δελφών. Τραγούδησαν μαζί το μεγάλο ντουέτο Νόρμα - Ανταλτζίζα και η Κάλλας της είπε ότι θα τραγουδήσουν μαζί στην Επίδαυρο. Η Κική έσκυψε και της φίλησε το χέρι. Η Μαρία την κοίταξε και της είπε «Δεν σου κάνω καμία χάρη».


G.Verdi "Re del' Abisso" with Kiki Morfoniou

Kiki Morfoniou Stride la vampa


* Κορομάντζου Μαρία
(γ. 1942). Εκλεκτή σύγχρονη "κολορατούρα", με αξιοθαύμαστες φωνητικές και ερμηνευτικές ικανότητες, που άλλωστε αναγνωρίστηκαν διεθνώς. Σπούδασε στο Εθνικό Ωδείο, αποφοιτώντας το 1966 με Άριστα και βραβείο εξαιρετικής επίδοσης (τάξη Ιωάννας Βακρίνου). Κατόπιν κέρδισε την υποτροφία "Μαρία Κάλλας", με την οποία σπούδασε στη Μουσική Ακαδημία της Βιέννης (όπερα, λήντ και ορατόριο). Αποφοιτώντας με Άριστα, έκλεισε συμβόλαιο στην Κρατική Όπερα του Όλντενμπουργκ (της πρώην Δυτικής Γερμανίας), ενώ ταυτόχρονα έκανε και το ντεμπούτο της στην ΕΛΣ. Επιστρέφοντας στην Αθήνα έκανε μαθήματα και με τηνΕυθυμία Ξηρουχάκη. Έχει εμφανιστεί στην Όπερα της Ζυρίχης και σε μεγάλα Θεάτρα της Γερμανίας (Ντύσσελντορφ, Φρανκφούρτης, Κάσσελ, Άουγκσμπουργκ, κ.λπ.), της Αυστρίας (Κρατική και Λαϊκή Όπερα Βιέννης, κ.λπ.) και της Ελβετίας. Έχει εμφανιστεί επίσης στα Φεστιβάλ Ζυρίχης, Αθηνών, Βιέννης, Γάνδης, Ζάαρμπρύκεν και πρώην Δυτικού Βερολίνου. Το ρεπερτόριό της ξεπερνάει τους 45 πρώτους ρόλους, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται: η Ερωφίλη-Νεράιδα ("Το δαχτυλίδι της μάνας" στην ηχογραφημένη εκτέλεση του Γ. Δάρα) και η Δάφνη ("Ρέα"). Λαμπρές επιτυχίες της υπήρξαν η "Βασίλισσα της νύχτας" ("Μαγικός Αυλός"), η Τζίλντα ("Ριγκολέτο"), η Τσερμπινέτα ("Αριάδνη στη Νάξο"), η Ολύμπια ("Παραμύθια Χόφμαν"), η Νορίνα ("Ντον Πασκουάλε"), η Αννίνα («Υπνοβάτις»), η Ροζίνα ("Κουρέας της Σεβίλλης"), η Ελβίρα («Ιταλίδα στο Αλγέρι»), η Παπαγκένα («Μαγικός αυλός»), η Δις Γουώρντσγουερθ («Άλμπερτ Χέρρινγκ»), η Γκρέτελ («Χάνσελ και Γκρέτελ») και όλοι οι ρόλοι "Μότσαρτ" για το φωνητικό είδος της. Στους μαθητές της, ο Πέτρος Πανταζής, κ.ά. 

Maria Koromantzou - Grossmächtige Prinzessin

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου