Δευτέρα 5 Μαρτίου 2012

ΜΟΥΣΙΚΗ ΚΑΙ ΠΑΙΔΕΙΑ - 1



ΜΟΥΣΙΚΗ ΚΑΙ ΠΑΙΔΕΙΑ


 

Η μουσική κάνει τα παιδιά ευφυέστερα

 
Ερευνητική εργασία που έγινε από Καναδούς είναι η πρώτη που επισημαίνει τη διαφοροποίηση στην ανάπτυξη του εγκεφάλου των παιδιών που αποκτούν από πολύ μικρή ηλικία μουσική παιδεία.
 
Επηρεάζει θετικά την ανάπτυξη του εγκεφάλου τους  
 
Η μουσική φαίνεται πως επηρεάζει την ανάπτυξη του εγκεφάλου των μικρών παιδιών. Οι πρώτες ενδείξεις που έχουν στα χέρια τους οι επιστήμονες δείχνουν ότι ο εγκέφαλος των παιδιών που κάνουν μαθήματα μουσικής αντιδρά με διαφορετικό τρόπο απ' ό,τι ο εγκέφαλος παιδιών που δεν λαμβάνουν καμία μουσική παιδεία.
Οι επιστήμονες διαπίστωσαν ότι τα παιδιά που είχαν εξοικειωθεί με τη μέθοδο εκμάθησης μουσικής Suzuki ήταν σε θέση να αντιδρούν γρηγορότερα από άλλα παιδιά σε ηχητικά ερεθίσματα. Ταυτόχρονα παρουσίαζαν πιο ακονισμένη μνήμη.
Ταυτόχρονα όμως, η μουσική φαίνεται πως βελτιώνει και το μνημονικό. Τα παιδιά που από πολύ μικρή ηλικία εκπαιδεύονταν στη μουσική, ήταν σε θέση, σύμφωνα με την έρευνα, να επιδείξουν καλύτερες επιδόσεις σε διαγωνισμούς μνήμης σε σχέση με άλλα παιδιά που ούτε τις βασικές νότες δεν γνώριζαν.
 
Πώς έγινε η έρευνα.
 
Η συγκεκριμένη έρευνα έγινε από Καναδούς επιστήμονες και δημοσιεύτηκε πριν από λίγες ημέρες στη δικτυακή σελίδα της επιθεώρησης Brain. Οι Καναδοί ειδικοί οδηγήθηκαν στα συμπεράσματά τους αυτά όταν κατέγραψαν τον τρόπο που ανταποκρινόταν στα μουσικά ερεθίσματα ο εγκέφαλος παιδιών που είχαν ηλικία μεταξύ 4 και 6 ετών. Οι επιστήμονες χώρισαν τα παιδιά σε δύο ομάδες. Η πρώτη ομάδα παρακολουθούσε μουσικά μαθήματα της μεθόδου Suzuki, ενώ τα παιδιά της άλλης ομάδας δεν είχαν την παραμικρή ενασχόληση με τη μουσική πέραν των όσων διδάσκονταν στο σχολείο.
 
Εξελικτικές αλλαγές.
 
Σε διάστημα ενός χρόνου, οι επιστήμονες έλαβαν τέσσερα... δείγματα γραφής του εγκεφάλου των παιδιών και διαπίστωσαν ότι ήδη στους τέσσερις πρώτους μήνες ο εγκέφαλος των παιδιών που ανήκαν στην πρώτη ομάδα παρουσίαζε εξελικτικές αλλαγές ανταποκρινόμενος σε ηχητικά ερεθίσματα. Οι επιστήμονες που έκαναν την έρευνα, γνώριζαν ότι κάποιοι συνάδελφοί τους παλαιότερα είχαν αποδείξει πως παιδιά μεγαλύτερης ηλικίας, που από νωρίς έκαναν μαθήματα μουσικής, τα πήγαιναν πολύ καλύτερα στα τεστ νοημοσύνης από συνομήλικά τους παιδιά τα οποία σε μικρότερη ηλικία παρακολουθούσαν μαθήματα σε δραματική σχολή. Η συγκεκριμένη ερευνητική εργασία είναι η πρώτη που επισημαίνει τη διαφοροποίηση στην ανάπτυξη του εγκεφάλου των παιδιών που αποκτούν από πολύ μικρή ηλικία μουσική παιδεία.
 
Νοητικά πλεονεκτήματα.
 
Ο δρ Λόρελ Τρέινορ, που είναι καθηγητής Ψυχολογίας, Νευροεπιστημών και Συμπεριφοράς στο Πανεπιστήμιο Mc Master στο Οντάριο, τονίζει ότι οι αλλαγές αυτές που παρατηρούνται ανάμεσα στα εξοικειωμένα και μη εξοικειωμένα παιδιά με τη μουσική, ίσως να οφείλονται στα νοητικά πλεονεκτήματα που, όπως είναι γνωστό, προσδίδει η ενασχόληση με τη μουσική».
 
Προάγει μνήμη - προσοχή.
 
Ο δρ Τρέινορ τονίζει πως τα αποτελέσματα της έρευνας δείχνουν ότι η μουσική παιδεία έχει αξιοσημείωτη επίδραση στον τρόπο με τον οποίο ο εγκέφαλος ενεργοποιείται σε γενικές νοητικές λειτουργίες όπως είναι η μνήμη και η προσοχή. Από την πλευρά του ο δρ Τακάκο Φουτζιόκα, από το Ερευνητικό Ινστιτούτο Rotman, ο οποίος μετείχε κι αυτός στην έρευνα, επισημαίνει πως «είναι ξεκάθαρο ότι η μουσική κάνει καλό στη νοητική ανάπτυξη των παιδιών και για τον λόγο αυτό θα πρέπει να αποτελεί αναπόσπαστο μέρος των όσων διδάσκονται τα παιδιά στην προσχολική ηλικία».
 
Γιατί επελέγησαν μαθητές της μεθόδου Suzuki
 
ΟΙ ΚΑΝΑΔΟΙ επιστήμονες διάλεξαν να συμπεριλάβουν στην έρευνά τους παιδιά που είχαν αρχίσει να παρακολουθούν μαθήματα της μεθόδου Suzuki για διάφορους λόγους.
Πρώτον, το γεγονός αυτό θα τους διασφάλιζε ότι όλα τα παιδιά ακολουθούσαν την ίδια εκπαιδευτική διδασκαλία.
Δεύτερον, δεν είχαν επιλεγεί για να παρακολουθήσουν τη συγκεκριμένη μέθοδο επειδή διέθεταν κάποιο ιδιαίτερο μουσικό ταλέντο που τους ξεχώριζε από άλλα παιδιά, και
Τρίτον, επειδή είχαν παρόμοια συμπαράσταση από τις οικογένειές τους. Η ιαπωνική μέθοδος Suzuki είναι ένας τρόπος προσέγγισης της μουσικής ο οποίος επιτρέπει σε πολύ μικρά παιδιά να ακούνε και να αναπαράγουν ήχους προτού μάθουν να τους διαβάζουν.
 
Τι έδειξε το μαγνητοεγκεφαλογράφημα
 
Οι ειδικοί θεωρούν ότι η μουσική ενισχύει την ανάπτυξη των νοητικών ικανοτήτων στον παιδικό εγκέφαλο και για τον λόγο αυτό θα πρέπει να περιλαμβάνεται στην αγωγή της προσχολικής ηλικίας 
ΟΙ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΕΣ με επικεφαλής τον δρα Τρέινορ μελέτησαν 12 παιδιά. Τα μισά απ' αυτά είχαν ήδη αρχίσει να παρακολουθούν επιπλέον μουσικά μαθήματα της μεθόδου Suzuki - πέρα από τα προβλεπόμενα στο σχολικό τους πρόγραμμα -, ενώ τα άλλα έξι αρκούνταν σε ό,τι διδάσκονταν στην τάξη. Οι ειδικοί κατέγραψαν τη δραστηριότητα των εγκεφάλων των παιδιών χρησιμοποιώντας μια τεχνική που ονομάζεται μαγνητοεγκεφαλογράφημα. Το έκαναν αυτό ενόσω τα παιδιά άκουγαν δύο είδη ήχων: τη μελωδία ενός βιολιού και έναν άλλο τραχύ ήχο από άλλο μουσικό όργανο.
Η τεχνική του μαγνητοεγκεφαλογραφήματος έδειξε πως ο εγκέφαλος όλων των παιδιών την ώρα που άκουγαν το βιολί επεδείκνυε μεγαλύτερη κινητικότητα. Αυτό σημαίνει κατά τους ειδικούς ότι ο εγκέφαλος κατέβαλε μεγαλύτερη προσπάθεια για να κατανοήσει ήχους που έχουν νόημα.
Επιπλέον, στη διάρκεια του ενός έτους που διήρκεσε η έρευνα, όλα τα παιδιά ανταποκρίνονταν πιο γρήγορα στους ήχους που αναπαρήγαγαν οι ερευνητές, δείχνοντας με αυτόν τον τρόπο μια πρόωρη εγκεφαλική ωρίμαση.
Όμως όταν οι επιστήμονες προσπάθησαν να καταγράψουν την ικανότητα παρακολούθησης και αντίληψης των ήχων από τα παιδιά, διαπίστωσαν ότι ο εγκέφαλος των μαθητών που είχε ήδη εξοικειωθεί με τη μέθοδο Suzuki λειτουργούσε διαφορετικά από των άλλων παιδιών.
Τα συγκεκριμένα παιδιά δεν ήταν μόνο σε θέση να προσδιορίσουν τη διαφορά ανάμεσα στην αρμονία και τη μελωδία αλλά επεδείκνυαν και καλύτερες μνημονικές ικανότητες σε θέματα μη σχετιζόμενα άμεσα με τη μουσική, όπως η αριθμητική, η γραφή και η ανάγνωση.
 
Επιμέλεια: Στέφανος Κρίκκης, Ρένα Δημητρίου
http://www.musiclessons.gr/arthra.html


Η σημασία της μουσικής από την παιδική ηλικία

E-mail    

Αποσπάσματα από ομιλία της Φαίης ΡηγοπούλουΜουσικοπαιδαγωγος 

Σύμφωνα με τη πιο πρόσφατη έρευνα που πραγματοποιήθηκε από το Ιατρικό Πανεπιστήμιο της Florida, πρόωρα βρέφη που άκουγαν κατά τακτά διαστήματα μουσική ανεξαρτήτως είδους, ανέπτυξαν σημαντικά υψηλότερες διανοητικές και σωματικές ικανότητες από αυτά που μεγάλωσαν κατά τον ίδιο τρόπο αλλά χωρίς να ακούν τη μουσική. Η αξία της μουσικής εκπαίδευσης είναι κάτι που έχει αμφισβητηθεί όχι μόνο από γονείς αλλά και από εκπαιδευτικούς, πιο πολύ από οποιαδήποτε άλλο είδος μόρφωσης. Ζώντας σε μια κοινωνία που η βασική απαίτηση και αναγκαιότητα κατά παγκόσμια βάση, είναι η ικανότητα να βγάζουμε χρήματα οι εκάστοτε υπεύθυνοι για την εκπαίδευση των παιδιών μας αλλά και οι ίδιοι οι γονείς πολλές φορές ωθούνται στο να παίρνουν τις ανάλογες αποφάσεις.

Ο Πλάτωνας έλεγε:
«Η εκπαίδευση στη μουσική είναι ανάγκη επιτακτική γιατί περισσότερο από οτιδήποτε στον κόσμο ο ρυθμός και η αρμονία επηρεάζουν το ενδότερο κομμάτι του εαυτού μας, και ο καθένας από εμάς θα πρέπει να ξέρει πως να το χαλιναγωγήσει.»
 
Πως λοιπόν διαβρώθηκε τόσο πολύ αυτή η θεωρία με το πέρασμα των καιρών;
Η ιδέα της μουσικής εκπαίδευσης από μόνη της είναι καλή. Λίγοι θα έλεγαν ότι δεν θα ήθελαν τα παιδιά τους να ξέρουν κάτι από μουσική. Μα στην ουσία σαν προτεραιότητα, η μουσική εκπαίδευση δεν είναι στη κορυφή των προτιμήσεων όταν οι γονείς βάλλονται από τα πρέπει της σύγχρονης κοινωνίας.
Γιατί η μουσική θα πρέπει να έχει την ίδια θέση στην σχολική εκπαίδευση όπως τα Ελληνικά, τα Μαθηματικά και οι υπόλοιπες επιστήμες και ακόμα πιο πολύ θα πρέπει να κατέχει βασική θέση στην πρώιμη εκπαίδευση των παιδιών, να αρχίζει δηλαδή από την προπαιδεία;
Κατ' αρχήν θα πρέπει να εκπαιδευτούν οι γονείς, ώστε να πιστέψουν και οι ίδιοι για την αξία και την προτεραιότητα αυτής της βασικής τέχνης
Μέσα από έρευνες που έχουν πραγματοποιηθεί, αποδεικνύεται ότι τα παιδιά που μαθαίνουν από πολύ μικρά μουσική, μαθαίνουν ευκολότερα στο σχολείο. Γίνονται καλύτεροι ακροατές και συγκεντρώνονται πιο εύκολα. Σε μελέτη που έγινε πάνω σε ένα ποσοστό μαθητών Γυμνασίου στη Καλιφόρνια αποδείχτηκε ότι οι μαθητές που είχαν παιδεία στη μουσική ήταν πιο σωστοί στην οργάνωση της σκέψης τους και στη νοητική τους ευελιξία.
Τα παιδιά που μαθαίνουν από νωρίς κάποιο μουσικό όργανο αναπτύσσουν γρηγορότερα της φυσικές, πνευματικές, συναισθηματικές και κοινωνικές τους δεξιότητες.
«Η γνώση μουσικού οργάνου αυξάνει την συνεργατικότητα, την αυτοσυγκέντρωση, το μνημονικό, την ικανότητα στην ομιλία, την όραση και την ακοή. To τελικό μας συμπέρασμα είναι ότι η μουσική εκπαίδευση αναπτύσσει τις ικανότητες του εγκεφάλου και ολόκληρου του νευρομυικού μας συστήματος.» (University of Medicine, San Francisco, Dr Frank.R.Wilson).
  • Τα μουσικά παιχνίδια που γίνονται κατά την εκμάθηση της
  • μουσικής προπαιδείας, στάθηκαν η βάση στο σχέδιο ILM: (Interdependent Learning Model), ένα μοντέλο διδασκαλίας για παιδιά που δεν μπορούν να κατανοήσουν βασικές έννοιες και ιδέες: Μέσα από μουσικά παιχνίδια και παραδείγματα αυτές οι έννοιες τους γίνονται απόλυτα αντιληπτές.
Στο επίπεδο της μόρφωσης των παιδιών, η μουσική τα παρακινεί να μάθουν με μεγαλύτερη ευκολία και πιο ενδιαφέρον, αναπτύσσει συμπεριφορές οι οποίες οδηγούν σε υψηλότερες διανοητικές ικανότητες, τα παιδιά που παίρνουν μέρος από νωρίς σε ένα μουσικό σύνολο αναπτύσσουν υψηλότερες ικανότητες αντίληψης και αυξάνουσα επιδεξιότητα στο να αναλύουν και να αξιολογούν σωστά τις προσλαμβάνουσες πληροφορίες.




  • Μαθαίνουν την ομαδική δουλειά, κινούνται ευέλικτα και με την αποφασιστικότητα που χρειάζεται η επιτυχία του συνόλου και του ατόμου με αποτέλεσμα να ευνοούνται αργότερα στους ίδιους τομείς που απαιτεί η σύγχρονη προσφορά εργασίας και όλα αυτά απολαμβάνοντας την υγιή και θετική συμμετοχή σε ένα σύνολο με φίλους.
Πέρα από τα παραπάνω η μουσική αναπτύσσει την δημιουργικότητα και την φαντασία μας, μας βοηθάει να εκφραζόμαστε καλύτερα και πλουτίζει τη ζωή μας.
H νεότερη ψυχολογία, ερεύνησε διεξοδικά την επίδραση του τραγουδιού και γενικότερα της μουσικής στην ανάπτυξη του παιδιού και γενικότερα στην βαθύτερη σχέση με την ανθρώπινη ψυχή. Το κύριο συμπέρασμα είναι ότι αποτελούν μια βαθιά ψυχολογική ανάγκη της ανθρώπινης φυλής. Γι' αυτό και η μουσική είναι έμφυτη σχεδόν σε κάθε άνθρωπο. Η μουσική στο παιδί είναι μια ενέργεια, μια δράση, ένα όπλο, μια έκφραση.
Οι αισθητικές υποδοχές που το παιδί, όπως και κάθε άτομο, διαθέτει σαν ένα δώρο από τη φύση, ενεργοποιούνται με τη μουσική από τη νηπιακή ηλικία, λειτουργούν ως αντίβαρο στις γνωστικές επιθέσεις που τα παιδιά περισσότερο από κάθε άλλη ηλικία βάλλονται τώρα, και συμβάλλουν στην ολόπλευρη και ισόρροπη ανάπτυξη της προσωπικότητας τους.
 ww.paidorama.com/Εκπαίδευση/Γενικές-πληροφορίες/Η-σημασία-της-μουσικής-από-την-παιδική-ηλικία.html 



*George Lignos
Επίσης μέσα απο το ίδιο παιδαγωγικό σύστημα όπου χρησιμοποιούν την πεντατονική λύρα σαν το μονοπάτι μύησης των παιδιών στην αίσθηση επίγνωση και κατανόηση του ήχου. Ο μουσικός ήχοςδεν πρέπει να προσλαμβάνεται εγκεφαλικά γιατι χάνεται η πραγματικη διαπαιδαγωγητική διάσταση. Απο τα 10 παιδια΄με την ξερή μέθοδο θα αγαπήσουν τη μουσική τα 2 ενώ αλλιώς σχεδόν όλα.
Lira aurelio
http://www.liraaurelio.com/ingles/content/cont_vomzauber.html
ANAWME Association of North American Waldorf Music Educators
http://waldorfmusic.org/child2.html



Γιατί μαθαίνουμε Μουσική.
  Η Εφη Αγραφιώτη σε άρθρο της δημοσιευμένο την Καθημερινή 17/12/2011 με τίτλο που μαθαίνουμε μουσική επισημαίνει πολύ εύστοχα: «Οι χιλιάδες μαθητές μουσικής δεν ακούν μουσική, δεν ξέρουν τί μαθαίνουν, δεν μετέχουν σχεδόν ποτέ στη συναυλιακή μέθεξη, δεν προσέρχονται παρά σε ωδειακές συναυλίες-ασκήσεις επειδή… πρέπει. Δεν διαθέτουν ίχνος χρόνου για να διαπιστώσουν το πώς υλοποιούνται οι κανόνες αισθητικής και αρμονίας που μαθαίνουν. Η μουσική όμως δεν διδάσκεται όπως η ξένη γλώσσα.»
Εύλογα αναρωτιέται κανείς («πώς προκύπτει» αυτή η απονέκρωση.
Παρόλο που συμφωνώ με την παραπάνω διατύπωση θα συμπλήρωνα  πως και η ξένη γλώσσα αν δεν συνοδευτεί με νοήματα και σκέψεις δεν μαθαίνεται σωστά. Αν κάτι μου έμεινε από τη φοίτησή μου στην Αγγλική Φιλολογία Θεσσαλονίκης, δεν ήταν ο τίτλος της  «επάρκειας», που σου επέτρεπε να διδάσκεις νόμιμα, όσο ο κόσμος που ανοίχτηκε μπροστά μου μέσω των  μαθημάτων Αγγλικής και Αμερικάνικης λογοτεχνίας. Η επαφή με μία ξένη γλώσσα είναι επαφή με την κουλτούρα  και τη φιλοσοφία, δηλαδή τον τρόπο σκέψης, ενός άλλου λαού. Είναι ένας νέος κόσμος. Ο Βιτκενστάιν είχε πει «η γλώσσα μου είναι τα όρια του κόσμου μου.*
Αναλογιζόμενοι ότι η μουσική είναι γλώσσα, καταλαβαίνουμε τις προεκτάσεις...
Όμως μάθηση χωρίς συναισθηματική εγρήγορση δεν είναι τίποτε άλλο παρά παραγέμισμα του εγκεφάλου με α-νόητες πληροφορίες. Έτσι,το «γιατί μαθαίνουμε» είναι ένα σημαντικό ερώτημα. Η νοηματοδότηση της μαθησιακής διαδικασίας συναρτάται αφ΄ ενός με την χρηστική επιδίωξή της, (μαθαίνω κάτι επειδή το χρειάζομαι), αφ’ ετέρου με την ελευθερία που δίνει, διευρύνοντας  τον χώρο: νοητικό, ψυχικό και ίσως φυσικό (κοινωνικό), μέσα στον οποίο μπορείς να κινηθείς. Γνώσεις που δίνονται σαν πληροφορίες - σαν τούβλα - ακυρώνουν και  υπονομεύουν τον πραγματικό γνωσιακό τους χαρακτήρα, αυτόν που επιτρέπει την αξιοποίησή τους μέσα στην πραγματική ζωή. Εκεί δηλαδή  που αναδύονται τα συναισθήματα και εκεί που προκύπτουν τα πρακτικά και ηθικά ζητήματα.
Η διεύρυνση του εσωτερικού χώρου είναι συστατικό της ελευθερίας που κερδίζεται πόντο - πόντο. Η χαρά και η ικανοποίηση στην πραγματικότητα μεσολαβούν και σε κρατάνε μέσα στην διαδικασία. Η μουσική υπηρετεί την αξία αυτή ίσως καλύτερα από κάθε άλλο εργαλείο διαμόρφωσης και αγωγής. Το απελευθερωτικό άνοιγμα των οριζόντων πολύτιμο αντίβαρο στους πρακτικούς περιορισμούς της ζωής είναι το δώρο της.
Δεν είναι τυχαίο πως στα μουσικά σχολεία τα προβλήματα ακραίας παραβατικής συμπεριφοράς, που συνήθως έρχονται με την εφηβεία είναι εντυπωσιακά λιγότερα. Και καταλήψεις θα γίνουν και τα αίματα θα ανάψουν, αλλά είναι ολοφάνερο πώς ο παράλληλος μουσικός κόσμος όπου ζουν αυτοί οι έφηβοι δημιουργεί εσωτερικά αποθέματα και συγκροτεί  κατά τρόπο «μαγικό» τον ψυχισμό των εφήβων. Η 12χρονη εμπειρία μου ως δραστήριου γονέα σε τέτοιο σχολείο μου επιτρέπει  να το ισχυριστώ.
Και επειδή αυτή η εσωτερική νοηματοδότηση για την οποία μιλάμε, δεν έρχεται από μόνη της, αλλά είναι αποτέλεσμα και αγωγής, η πρόταση της κας Αγραφιώτη είναι η απάντηση στο ουμανιστικό έλλειμμα που χαρακτηρίζει όλη την εκπαίδευσή μας σήμερα. «Να προσφέρουμε λοιπόν μουσική στα ωδεία. Να δημιουργήσουμε την εστία, που μπορεί να μη μεγαλουργήσει άμεσα, στον χρόνο όμως θα παραγάγει καρπό. Η προσωπική εμπειρία από το ωδείο, όπου χρησιμοποιώ αυτή την προσέγγιση δύο χρόνια τώρα, είναι λυτρωτική.»
Η κα Αγραφιώτη επαναφέρει την χαμένη κοινωνική – βιωματική διάσταση στο προσκήνιο. Για μια ακόμη φορά όμως θα συμπλήρωνα: Να προσφέρουμε μουσική, όχι μόνο στα ωδεία, αλλά και στα σχολεία, όλων των βαθμίδων. Να την προσφέρουμε όχι ως γνώση αλλά ως κάτι το ευρύτερο. Ως κοινωνική διαδικασία, αποδεικνύοντας ότι ο πολιτισμός είναι γνώση και η γνώση πολιτισμός.
*Ludwig Wittgenstein,TractatusLogico-Philosophicus,  πρόταση 5.6


 *Tanja Pavlovic


Οι Πυθαγορειοι πιστευαν, οτι η μουσικη οδηγει στην ενοποιηση σωματος και ψυχης και διαδραματιζει πολυ σημαντικο ρολο στη ζωη τους. Κοιμοντουσαν ακουγοντας ενα ειδος μουσικης, που τους βυθιζε σε βαθυ υπνο και ξυπναγαν στο ακουσμα μιας μουσικης, που τους εδινε ενεργεια και ζωτικοτητα. Ολες αυτες οι συνηθειες των αρχαίων Ελληνων δειχνουν, οτι κατειχαν αρκετα σημαντικες γνωσεις γυρω απο την επιστημη της Ψυχοακουστικης.
***
Ακομη πιο καθοριστικη ηταν η συμβολη του Πυθαγορα, τοσο στην εξελιξη του ηχου, οσο και στη συστηματοποιηση της μαθηματικης βασης της μουσικης κλιμακας.
Ο Πυθαγορας πιστευε οτι τα αστρα και οι πλανητες παραγουν ηχους, που δεν γινονται αντιληπτοι, λογω ατελειας του ανθρωπινου αυτιου.
Μπορουν ομως και επηρεαζουν τον ψυχισμο του ανθρωπου.
Οι ηχοι, ελεγε, καθε μιας απο τις 7 σφαιρες παραγουν εναν καποιο θορυβο.
Η πρωτη πραγματοποιει τον πρωτο ηχο και σε αυτους τους ηχους δοθηκαν τα ονοματα των φωνηεντων.

Οι αντιστοιχιες των επτα κυριων πλανητων σε σχεση με τους μουσικους φθογγους (νοτες) ειναι:
1) Ηλιος = Μι,
2) Αφροδιτη = Φα,
3) Ερμης = Σολ,
4) Σεληνη = Λα,
5) Κρονος = Σι,
6) Διας = Ντο,
7 Αρης = Ρε.

Η εκμάθηση μουσικού οργάνου, βελτιώνει τη νοημοσύνη
Σύμφωνα με Βρετανική επιστημονική έρευνα, η εκμάθηση ενός μουσικού οργάνου μπορεί να αποφέρει ιδιαίτερα ικανοποιητικά οφέλη στην ανάπτυξη των παιδιών σε διανοητικό και συμπεριφορικό επίπεδο.
Οι μελετητές, διαπίστωσαν ότι η εκμάθηση ενός μουσικού οργάνου βοηθά στην ανάπτυξη του αριστερού λοβού του εγκεφάλου και αυξάνει την μαθησιακή ικανότητα μνήμης κατά 20 % και είναι πολλαπλά ωφέλιμη για τη συμπεριφορά των παιδιών, την μνήμη και τη νοημοσύνη τους.

¶λλος παράγοντας που επηρεάζεται θετικά είναι και ο δείκτης νοημοσύνης των παιδιών.
Η μουσική εν γένει και ιδιαίτερα η ενασχόληση με μουσικά όργανα βοηθούν στην καλύτερη κοινωνική συμπεριφορά και την ανάπτυξη της προσωπικότητας των παιδιών.
Σύμφωνα με την υπεύθυνη της έρευνας, αυτό συμβαίνει λόγω της εμπιστοσύνης, αλληλοσεβασμού και πνεύματος συναίνεσης που αναπτύσσονται σε ομάδες μουσικών κατά την εκπαίδευσή τους.
Μία σημαντική παράμετρος που προκύπτει από αυτή την έρευνα, είναι η ανάγκη για εκμάθηση μουσικών οργάνων σε παιδιά και νέους, καθώς και η ανάπτυξη μουσικής παιδείας, είτε μέσω επιδοτούμενων προγραμμάτων, είτε δωρεάν μέσα από το εκπαιδευτικό μας σύστημα…
¶λλωστε, στην αρχαία κλασσική παιδεία, η μουσική (όπως και η ολοκληρωμένη σωματική εκγύμναση) αποτελούσε βασικό κομμάτι στον εκπαιδευτικό κορμό!
Πηγή : Το Βήμα

 *Tanja Pavlovic


  ΜΟΥΣΙΚΟΘΕΡΑΠΕΙΑ 

Άραγε υπάρχει αποτελεσματική αντιμετώπιση ασθενειών με τη βοήθεια της μουσικής;
Ναι! Υπάρχει αποτελεσματική αντιμετώπιση με τη βοήθεια της μουσικής!!!!!!! Η θεραπεία με τη βοήθεια της μουσικής χρησιμοποιείται από φυσικοθεραπευτές για να βοηθά μερικούς ασθενείς να καταπολεμούν την κατάθλιψη, να βελτιώνονται και να αποκαθιστούν τη διάθεση τους διατηρώντας έτσι μια καλή ψυχική και σωματική υγεία!! Μελέτες έδειξαν ότι η μουσική οφείλει στην αντιμετώπιση της κατάθλιψης!!
Οι μελέτες που έγιναν μέχρι, αναδεικνύουν τη μουσικοθεραπεία ικανή να βελτιώνει τη διάθεση των καταθλιπτικών ασθενών και παράλληλα να έχει μεγάλη αποδοτικότητα με πολύ μικρό αριθμό ασθενών να τη διακοπτουν.
 Λαμβάνοντας υπόψη το γεγονός αυτό, είναι πολύ σημαντικό να δοθεί η σημασία που αρμόζει στη μουσικοθεραπεία για ένα τόσο σοβαρό και γνωστό πρόβλημα που ταλαίπωρη την ανθρωπινή ζωή εδς και αιώνες!!!!
Σύμφωνα με μελέτες ερευνητές από το Λονδίνο(Central and Northwest London Foundation NHS Trust) απόδειξαν ότι η μουσική παίζει πολύ μεγάλο ρολό στην υγεία μας και μπορεί να μας θεραπεύει χρόνια προβλήματα !Επίσης είναι και ολόκληρη επιστήμη που ονομάζετε Μουσικοθεραπεία!!
Ας δούμε λοιπόν τι αρρώστιες που μπορεί να γιατρέψει!! Γύρω στα 121 άτομα πάσχουν από κατάθλιψη η οποία καταπονεί τους ασθενείς που την έχουν σωματικά και ψυχικά, δημιουργώντας τους προβλήματα στην καθημερινότητά τους!!!
Ας δούμε λοιπον, τι είναι κατάθλιψη??
Κατάθλιψη είναι μια ασθένεια η οποία σε κάνει να αισθάνεσαι χαμηλή αυτοεκτίμηση ,λύπη ,απελπισία ,ενοχές ,διαταραχές στην κοινωνική σου ζωή ,αϋπνίες ,διαταραχές της όρεξης ,αυξημένη θνητότητα και ακόμα κίνδυνο αυτοκτονίας!!
Η πάθηση σχετίζετε με περίπου 1 εκατομμύριο θανάτους κάθε χρόνο παγκόσμιος!!
Η μουσικοθεραπεία βοηθά τίποτα άλλο εκτός από την κατάθλιψη??
Άλλες έρευνες έδειξαν τη μουσικοθεραπεία να ανακουφίζει από τον πόνο και ικανή να αυξάνει την αποτελεσματικότητα των αναλγητικών φαρμάκων. Επίσης οι θετικές επιδράσεις της τεκμηριώθηκαν στην αντιμετώπιση του στρες, του άγχους, των συνεπειών των εγκεφαλικών επεισοδίων, των καρδιοπαθειών και του καρκίνο
υ. Επίσης σε επαγγελματίες με υψηλό επίπεδο στρες όπως γιατροί, νοσοκόμοι, αστυνομικοί, πυροσβέστες, επιχειρηματίες και άλλοι, η μουσική και η μουσικοθεραπεία έχουν πολλά να προσφέρουν. Ακόμη και στις εγκύους γυναίκες, η μουσική βρέθηκε ότι μπορε
ί να απαλύνει από το στρες, το άγχος και την κατάθλιψη που σχετίζονται με την εγκυμοσύνη!!!!!


Να σας πω κάτι που δεν ξέρατε??

Η μουσικοθεραπεία παίζει πολύ μεγάλο ρολό ακόμα και στην ζωή των μικρών παιδιών συμφωνά με μελέτες!!
Επίσης διαβάσαμε σε ένα άρθρο ότι επιστήμονες έκαναν ένα πείραμα στο όποιο δημιούργησαν δυο θερμοκήπια στα οποία στο πρώτο έβαλαν να παίζει κλασική μουσική και το άλλο το άφησαν χωρίς μουσική !!
Και τα δυο θερμοκήπια είχαν την ιδία θερμοκρασία και τα πότιζαν με την ιδία ποσότητα νερού!! Μετάαπό ένα μηνά λειτουργίας του πειράματος μεγάλωσαν 20 εκατοστά παραπάνω τα φυτά στο πρώτο θερμοκήπιο στο όποιο επικρατούσε η κλασική μουσική!!
http://youtu.be/hlHzDjwdOL0
http://youtu.be/6OSoxvwS1m4
***
   *Tanja Pavlovic  

                   ΣΥΓΧΡΟΝΟΣ ΘΥΤΗΣ... Η  ΘΥΜΑ ΤΙΣ ΕΠΟΧΗΣ Ο ΕΦΗΒΟΣ;
Στην σύγχρονη κοινωνία , δυο αντίθετα στερεότυπα έχουν επικρατήσει για τη συμπεριφορά των εφήβων. Άλλοτε, επειδή οι έφηβοι εκδηλώνουν μια συμπεριφορά βίαιη , σκληρή, απαιτητική, επικριτική, χωρίς πολλούς φραγμούς, χαρακτηρίζονται ως θύτες της εποχής μας. Άλλοτε πάλι, επειδή παρουσιάζουν μια συμπεριφορά παθητική και συχνά δείχνουν μια ανημποριά και μια ανικανότητα να λύσουν τα πρακτικά προβλήματα που τους απασχολούν, ή  μια αθωότητα μπροστά στην διαφθορά του  ενήλικα , θεωρούνται θύματα της...
                Τα στερεότυπα αυτά δεν μας βοηθούν να κατανοήσουμε τα προβλήματα των εφήβων που εντοπίζονται ουσιαστικά σε δυο επίπεδα:  στον εσωτερικό κόσμο των γνωστικών, ψυχικών, συναισθηματικών, ηθικών συγκρούσεων που αντανακλώνται στη συμπεριφορά και στις σχέσεις των εφήβων με τον εξωτερικό κόσμο (οικογένεια, κοινωνία), ειδικά όταν ο κόσμος αυτός βρίσκεται σε μετασχηματισμό. Γιατί , σύμφωνα με μαρτυρίες  των ειδικών, όταν ο μετασχηματισμός τις κοινωνίας έχει γρήγορους ρυθμούς , οι συγκρούσεις των νέων είναι πιο έντονες και οι συμπεριφορά τους συχνά προβληματίζει,  γιατί δεν μπορεί να γίνει κατανοητή. Σίγουρα, η οικογένεια, παίζει τον  πρωταρχικό ρόλο για την ανάπτυξη της προσωπικότητας και καθορίζει σε μεγάλο βαθμό την συμπεριφορά εφήβου.
                Ομως, σε ορισμενες περιπτωσεις η συμπεριφορα των εφηβων μπορει να παρουσιασει καποιες ιδιαιτεροτητες που μπορει να χαρακτηριστουν ως διαταραχες. Ο χαρακτηρισμός κάποιας συμπεριφοράς ως  διαταραχής εξαρτάται από την συχνοτητα της, τη διαρκεια  της και την ενταση της, καθώς επισης και από τις γενικότερες συνθηκες που  την επηρεαζουν. Για το λογο αυτο, για καθε συγκεκριμενο προβλημα, οπως για παραδειγμα - ντροπη, δειλια, αποθαρρυνση επιθετικοτητα, ψεματα, ανυπακοη, κλεψια, σκασιαρχειο ... πρεπει πρωτα να διευκρινισουμε:
  • 1) αν προκειται για μια ατομικη εκδηλωση της συμπεριφορας του εφηβου που κυμαίνεται μεσα στα ορια του κανονικου η ειναι παθολογικη , ή...
  • 2) εαν αυτο ειναι αποτελεσμα της ενταξης του σε μια ομαδα συνομηλικων.  
  • Ο στοχος ειναι να κατανοησουμε την συμπεριφορα των εφηβων και το ρολο τις οικογενειας στη διαμορφωση της, και,  εαν αυτο ειναι δυνατο, να συμβαλλουμε στη δημιουργια αρμονικων σχεσεων αναμεσα στον εφηβο και την οικογενεια, τον εφηβο και στο σχολειο, τον εφηβο και την κοινωνια.

    *Tanja Pavlovic    


Η μουσική κάνει τα παιδιά ευφυέστερα

Ερευνητική εργασία που έγινε από Καναδούς είναι η πρώτη που επισημαίνει τη διαφοροποίηση στην ανάπτυξη του εγκεφάλου των παιδιών που αποκτούν από πολύ μικρή ηλικία μουσική παιδεία.
...
Επηρεάζει θετικά την ανάπτυξη του εγκεφάλου τους
Η μουσική φαίνεται πως επηρεάζει την ανάπτυξη του εγκεφάλου των μικρών παιδιών. Οι πρώτες ενδείξεις που έχουν στα χέρια τους οι επιστήμονες δείχνουν ότι ο εγκέφαλος των παιδιών που κάνουν μαθήματα μουσικής αντιδρά με διαφορετικό τρόπο απ' ό,τι ο εγκέφαλος παιδιών που δεν λαμβάνουν καμία μουσική παιδεία.
Οι επιστήμονες διαπίστωσαν ότι τα παιδιά που είχαν εξοικειωθεί με τη μέθοδο εκμάθησης μουσικής Suzuki ήταν σε θέση να αντιδρούν γρηγορότερα από άλλα παιδιά σε ηχητικά ερεθίσματα. Ταυτόχρονα παρουσίαζαν πιο ακονισμένη μνήμη.
Ταυτόχρονα όμως, η μουσική φαίνεται πως βελτιώνει και το μνημονικό. Τα παιδιά που από πολύ μικρή ηλικία εκπαιδεύονταν στη μουσική, ήταν σε θέση, σύμφωνα με την έρευνα, να επιδείξουν καλύτερες επιδόσεις σε διαγωνισμούς μνήμης σε σχέση με άλλα παιδιά που ούτε τις βασικές νότες δεν γνώριζαν.

Πώς έγινε η έρευνα.
Η συγκεκριμένη έρευνα έγινε από Καναδούς επιστήμονες και δημοσιεύτηκε πριν από λίγες ημέρες στη δικτυακή σελίδα της επιθεώρησης Brain. Οι Καναδοί ειδικοί οδηγήθηκαν στα συμπεράσματά τους αυτά όταν κατέγραψαν τον τρόπο που ανταποκρινόταν στα μουσικά ερεθίσματα ο εγκέφαλος παιδιών που είχαν ηλικία μεταξύ 4 και 6 ετών. Οι επιστήμονες χώρισαν τα παιδιά σε δύο ομάδες. Η πρώτη ομάδα παρακολουθούσε μουσικά μαθήματα της μεθόδου Suzuki, ενώ τα παιδιά της άλλης ομάδας δεν είχαν την παραμικρή ενασχόληση με τη μουσική πέραν των όσων διδάσκονταν στο σχολείο.

Εξελικτικές αλλαγές.
Σε διάστημα ενός χρόνου, οι επιστήμονες έλαβαν τέσσερα... δείγματα γραφής του εγκεφάλου των παιδιών και διαπίστωσαν ότι ήδη στους τέσσερις πρώτους μήνες ο εγκέφαλος των παιδιών που ανήκαν στην πρώτη ομάδα παρουσίαζε εξελικτικές αλλαγές ανταποκρινόμενος σε ηχητικά ερεθίσματα. Οι επιστήμονες που έκαναν την έρευνα, γνώριζαν ότι κάποιοι συνάδελφοί τους παλαιότερα είχαν αποδείξει πως παιδιά μεγαλύτερης ηλικίας, που από νωρίς έκαναν μαθήματα μουσικής, τα πήγαιναν πολύ καλύτερα στα τεστ νοημοσύνης από συνομήλικά τους παιδιά τα οποία σε μικρότερη ηλικία παρακολουθούσαν μαθήματα σε δραματική σχολή. Η συγκεκριμένη ερευνητική εργασία είναι η πρώτη που επισημαίνει τη διαφοροποίηση στην ανάπτυξη του εγκεφάλου των παιδιών που αποκτούν από πολύ μικρή ηλικία μουσική παιδεία.

Νοητικά πλεονεκτήματα.
Ο δρ Λόρελ Τρέινορ, που είναι καθηγητής Ψυχολογίας, Νευροεπιστημών και Συμπεριφοράς στο Πανεπιστήμιο Mc Master στο Οντάριο, τονίζει ότι οι αλλαγές αυτές που παρατηρούνται ανάμεσα στα εξοικειωμένα και μη εξοικειωμένα παιδιά με τη μουσική, ίσως να οφείλονται στα νοητικά πλεονεκτήματα που, όπως είναι γνωστό, προσδίδει η ενασχόληση με τη μουσική».

Προάγει μνήμη - προσοχή.
Ο δρ Τρέινορ τονίζει πως τα αποτελέσματα της έρευνας δείχνουν ότι η μουσική παιδεία έχει αξιοσημείωτη επίδραση στον τρόπο με τον οποίο ο εγκέφαλος ενεργοποιείται σε γενικές νοητικές λειτουργίες όπως είναι η μνήμη και η προσοχή. Από την πλευρά του ο δρ Τακάκο Φουτζιόκα, από το Ερευνητικό Ινστιτούτο Rotman, ο οποίος μετείχε κι αυτός στην έρευνα, επισημαίνει πως «είναι ξεκάθαρο ότι η μουσική κάνει καλό στη νοητική ανάπτυξη των παιδιών και για τον λόγο αυτό θα πρέπει να αποτελεί αναπόσπαστο μέρος των όσων διδάσκονται τα παιδιά στην προσχολική ηλικία».

Γιατί επελέγησαν μαθητές της μεθόδου Suzuki
ΟΙ ΚΑΝΑΔΟΙ επιστήμονες διάλεξαν να συμπεριλάβουν στην έρευνά τους παιδιά που είχαν αρχίσει να παρακολουθούν μαθήματα της μεθόδου Suzuki για διάφορους λόγους.
Πρώτον, το γεγονός αυτό θα τους διασφάλιζε ότι όλα τα παιδιά ακολουθούσαν την ίδια εκπαιδευτική διδασκαλία.
Δεύτερον, δεν είχαν επιλεγεί για να παρακολουθήσουν τη συγκεκριμένη μέθοδο επειδή διέθεταν κάποιο ιδιαίτερο μουσικό ταλέντο που τους ξεχώριζε από άλλα παιδιά, και
Τρίτον, επειδή είχαν παρόμοια συμπαράσταση από τις οικογένειές τους. Η ιαπωνική μέθοδος Suzuki είναι ένας τρόπος προσέγγισης της μουσικής ο οποίος επιτρέπει σε πολύ μικρά παιδιά να ακούνε και να αναπαράγουν ήχους προτού μάθουν να τους διαβάζουν.

Τι έδειξε το μαγνητοεγκεφαλογράφημα
Οι ειδικοί θεωρούν ότι η μουσική ενισχύει την ανάπτυξη των νοητικών ικανοτήτων στον παιδικό εγκέφαλο και για τον λόγο αυτό θα πρέπει να περιλαμβάνεται στην αγωγή της προσχολικής ηλικίας
ΟΙ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΕΣ με επικεφαλής τον δρα Τρέινορ μελέτησαν 12 παιδιά. Τα μισά απ' αυτά είχαν ήδη αρχίσει να παρακολουθούν επιπλέον μουσικά μαθήματα της μεθόδου Suzuki - πέρα από τα προβλεπόμενα στο σχολικό τους πρόγραμμα -, ενώ τα άλλα έξι αρκούνταν σε ό,τι διδάσκονταν στην τάξη. Οι ειδικοί κατέγραψαν τη δραστηριότητα των εγκεφάλων των παιδιών χρησιμοποιώντας μια τεχνική που ονομάζεται μαγνητοεγκεφαλογράφημα. Το έκαναν αυτό ενόσω τα παιδιά άκουγαν δύο είδη ήχων: τη μελωδία ενός βιολιού και έναν άλλο τραχύ ήχο από άλλο μουσικό όργανο.
Η τεχνική του μαγνητοεγκεφαλογραφήματος έδειξε πως ο εγκέφαλος όλων των παιδιών την ώρα που άκουγαν το βιολί επεδείκνυε μεγαλύτερη κινητικότητα. Αυτό σημαίνει κατά τους ειδικούς ότι ο εγκέφαλος κατέβαλε μεγαλύτερη προσπάθεια για να κατανοήσει ήχους που έχουν νόημα.
Επιπλέον, στη διάρκεια του ενός έτους που διήρκεσε η έρευνα, όλα τα παιδιά ανταποκρίνονταν πιο γρήγορα στους ήχους που αναπαρήγαγαν οι ερευνητές, δείχνοντας με αυτόν τον τρόπο μια πρόωρη εγκεφαλική ωρίμαση.
Όμως όταν οι επιστήμονες προσπάθησαν να καταγράψουν την ικανότητα παρακολούθησης και αντίληψης των ήχων από τα παιδιά, διαπίστωσαν ότι ο εγκέφαλος των μαθητών που είχε ήδη εξοικειωθεί με τη μέθοδο Suzuki λειτουργούσε διαφορετικά από των άλλων παιδιών.
Τα συγκεκριμένα παιδιά δεν ήταν μόνο σε θέση να προσδιορίσουν τη διαφορά ανάμεσα στην αρμονία και τη μελωδία αλλά επεδείκνυαν και καλύτερες μνημονικές ικανότητες σε θέματα μη σχετιζόμενα άμεσα με τη μουσική, όπως η αριθμητική, η γραφή και η ανάγνωση.
http://youtu.be/7-wPk-TogMI....Δείτε περισσότερα
Suzuki Violin Book 1 Practice-Part I



  *Tanja Pavlovic  

Leonard Bernstein: Young People's Concerts 

What is Classical Music 
Part 1 of 4

QJ1b6hSUosU...
What is Classical Music 
Part 2 of 4
 http://youtu.be/
pcCNgCoW3t8... What is Classical Music  Part 3 of 4
 http://youtu.be/
Do0feAtyDL8... What is Classical Music 
Part 4 of 4
 http://youtu.be/
LiLsAkL0plA... 
***

* Δημητρης Ζαραφωνιτης
.<< η αγωγή με ...τη μουσική και την ποίηση είναι η πιο σημαντική, επειδή ο ρυθμός και η μελωδία εισχωρούν στην ψυχή, κι ωθώντας την δυναμικά, την γεμίζουν με ευπρέπεια και της δίνουν ομορφιά, εφόσον βέβαια κάποιος ανατραφεί σωστά και αν όχι, γίνεται το αντίθετο; Ακόμη, όποιος έχει ανατραφεί όπως πρέπει θα προσέξει αμέσως οποιαδήποτε ατέλεια, οτιδήποτε δεν είναι όμορφα φτιαγμένο ή η φυσική ανάπτυξή του δεν είναι αρμονική, και δυσανασχετεί δικαίως, γι' αυτό όσα μεν είναι ωραία θα τα παινεύει και θα τα χαίρεται, και κλείνοντάς τα μέσα στην ψυχή του θα τρέφεται (επηρεάζεται) από αυτά και θα γίνεται καλός και άξιος, ενώ όσα είναι άσχημα θα τα κατακρίνει, όπως είναι το σωστό, και θα τα απεχθάνεται από νέος κιόλας, προτού καν να είναι σε θέση να αντιληφθεί για ποιον ακριβώς λόγο συμβαίνει αυτό, κι όταν κάποτε ο λογισμός έλθει, εκείνος, έχοντας έτσι ανατραφεί, θα αναγνωρίζει αμέσως την οικειότητα που έχει μαζί τους >>...  



***  




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου