Τετάρτη, 12 Μαρτίου 2014

ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 23






23 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ

ΓΕΝΝΗΣΕΙΣ
Georg Friedrich Händel
Händel by Mercier
1685: Γεννιέται ο Γερμανός συνθέτης του μπαρόκ Georg Friedrich Händel. Γεννημένος 
σε μια οικογένεια μουσικών, ο Händel έλαβε την μουσική του εκπαίδευση στη Halle, το Αμβούργο και την Ιταλία πριν από την εγκατάστασή του στο Λονδίνο το 1712. Μέχρι τότε είχε επηρεαστεί έντονα από τους μεγάλους συνθέτες του ιταλικού μπαρόκ και την γερμανική πολυφωνική παράδοση. Μέσα σε δεκαπέντε χρόνια, ο Händel είχε ξεκινήσει τρεις εμπορικές εταιρείες παραγωγής και διανομής για τον ‘’εφοδιασμό’’ της αγγλικής αριστοκρατίας με ιταλικές όπερες. Ο Händel θεωρείται ως ένας από τους μεγαλύτερους συνθέτες της εποχής του Μπαρόκ, με έργα όπως η ‘’Μουσική των Νερών’’, η ‘’Μουσική για τα Βασιλικά Πυροτεχνήματα’’ και το ορατόριο ‘’Μεσσίας’’ που παραμένουν σήμερα ιδιαίτερα δημοφιλή, συνέθεσε δε πάνω από σαράντα όπερες σε τριάντα χρόνια. Σύμφωνα με τον πρώτο βιογράφο του Händel, John Mainwaring, ‘’ ο πατέρας του - ο οποίος τον προόριζε για δικηγόρο-, έχοντας ανακαλύψει την έντονη ροπή του γιού του προς την μουσική, είχε κάθε λόγο να ανησυχεί και του απαγόρευε αυστηρά να μελετήσει οποιοδήποτε μουσικό όργανο, αλλά ο Händel βρήκε τρόπο για να παρακολουθεί ιδιωτικά μαθήματα στο κλειδοκύμβαλο σε ένα δωμάτιο στους επάνω ορόφους του σπιτιού. Σε αυτό το δωμάτιο έπαιζε συνεχώς όταν η οικογένεια κοιμόταν’’. 
Πιστοποιητικό βάπτισης 
Σε νεαρή ηλικία, ο συνθέτης έγινε ένας επιδέξιος ερμηνευτής του τσέμπαλο και του Οργάνου. Το 1702, μετά από επιθυμία του πατέρα του, άρχισε να μελετά δίκαιο με τον Christian Thomasius στο Πανεπιστήμιο της Halle. Διορίστηκε για ένα χρόνο ως οργανίστας στον παλαιό καθεδρικό ναό και το 1703 δέχτηκε μια θέση ως βιολονίστας και harpsichordist στην ορχήστρα Oper am Gänsemarkt του Αμβούργου. Εκεί συναντήθηκε και με τους συνθέτες Johann Mattheson, Christoph Graupner και Reinhard Keiser. Σύμφωνα με τον Mainwaring, το 1706 ο Händel ταξίδεψε στην Ιταλία μετά από πρόσκληση του Ferdinando de Medici. Ο Ferdinando προσπάθησε να κάνει μουσική πρωτεύουσα την Φλωρεντία, προσελκύοντας τα κορυφαία ταλέντα της εποχής του. Στην Ιταλία ο Händel συναντήθηκε με τον ποιητή Antonio Salvi, με τον οποίο συνεργάστηκε αργότερα. Το 1710 έγινε Kapellmeister για τον Γερμανό πρίγκιπα Γεώργιος, Εκλέκτορα του Ανοβέρο, ο οποίος το 1714 στέφθηκε βασιλιάς με το όνομα George I της Μεγάλης Βρετανίας και της Ιρλανδίας. Το 1712, ο Händel αποφάσισε να εγκατασταθεί μόνιμα στην Αγγλία, παίρνοντας το 1713 ένα ετήσιο εισόδημα 200 λιρών από την Βασίλισα Άννα, μετά την παρουσίαση των έργων του ‘’Te Deum’’ και ‘’Jubilate’’. Τον Ιούλιο του 1717 η ‘’Μουσική των Νερών’’ διεξήχθη περισσότερες από τρεις φορές στον Τάμεση για τον βασιλιά και τους καλεσμένους του. Λέγεται οτι αυτές οι συνθέσεις συνέτειναν στη συμφιλίωση μεταξύ του βασιλιά και του συνθέτη. Το 1749, ο Händel παρουσίασε την ‘’Μουσική για τα Βασιλικά Πυροτεχνήματα’’ την οποία παρακολούθησαν 12.000 άτομα. Τον Αύγουστο του 1750, σε ένα ταξίδι του από τη Γερμανία στο Λονδίνο, τραυματίστηκε σοβαρά σε ένα ατύχημα με άμαξα ανάμεσα στη Χάγη και το Χάρλεμ στην Ολλανδία και το 1751 άρχισε να χάνει την όραση από το ένα του μάτι. Η αιτία ήταν μια χειρουργική επέμβαση για καταρράκτη στην οποία υποβλήθηκε από τον αμφιλεγόμενο γιατρό Chevalier Taylor και η οποία, αντί να βελτιώσει την όρασή του, ενδεχομένως έκανε τα πράγματα χειρότερα. Πέθανε οκτώ χρόνια αργότερα, το 1759, στο σπίτι του στην Brook Street, σε ηλικία 74 ετών και κηδεύτηκε στο Αβαείο του Γουέστμινστερ. Περισσότεροι από τρεις χιλιάδες πενθούντες παραβρέθηκαν στην κηδεία του, η οποία τελέστηκε με τιμές αρχηγού κράτους.

Hände & King George στον Τάμεση,
17/7/1717, του Edouard J.C.Hamman
Τα έργα του περιλαμβάνουν 42 όπερες, 29 ορατόρια, περισσότερες από 120 καντάτες, τρίο και ντουέτα, πολλές άριες, έργα μουσικής δωματίου, σερενάτες και 16 concerti οργάνων. Ο Händel εισήγαγε καινούργια και ασυνήθιστα για την εποχή μουσικά όργανα στα έργα του: viola d' amore και violetta marina, λαούτο, τρομπόνια, κλαρινέτα ή μικρά κόρνα, θεόρβη, γαλλικό κόρνο, lyrichord, διπλό φαγκότο, viola da gampa και άρπα. Μετά το θάνατό του, οι ‘’ιταλικές’’ του όπερες έπεσαν στην αφάνεια και τα ορατόρια του συνέχισαν να εκτελούνται, αλλά λίγο καιρό μετά το θάνατό του, θεωρήθηκε οτι χρειάζεται κάποιου είδους εκσυγχρονισμός και έτσι ο Μότσαρτ ανέλαβε να ενορχηστρώσει την γερμανική εκδοχή του ‘’Μεσσία’’ και άλλων έργων. Κατά τη διάρκεια του 19
ου αιώνα και το πρώτο μισό του 20ου αιώνα, ιδιαίτερα στις αγγλόφωνες χώρες, η φήμη του στηριζόταν κυρίως στα ορατόρια του τα οποία εκτελούνται συνήθως από τεράστιες χορωδίες και πολυμελείς ορχήστρες. Η μουσική του μελετήθηκε επίσης από συνθέτες όπως οι Haydn, Mozart και Beethoven.



http://www.youtube.com/watch?v=q27aV-IiQWo
ΘΑΝΑΤΟΙ
1662: Johannes Crüger
1704: George Muffat
1806: John Alcock
1897: Woldemar Bargiel
1920: Alexander Iljynski
1924: Antonio Pasculli
1934: Edward Elgar
1944: Henry Bickford Pasmore
1999: Ruth Gipps








Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου