1. Ο ιππότης με τη χρυσή πανοπλία. Τον περιβάλλουν η Ευσπλαχνία και η Φιλοδοξία.
6/3/2014
2. Τα πάθη: Λαγνεία, Ανομία, Λαιμαργία.
3, 4, 5, 6 : Οι Εχθρικές δυνάμεις, Ερινύες, μέδουσες, σύμβολα του κακού
7. Η διέξοδος της Μουσικής
8. Η Λύτρωση - Ευτυχία, Ύμνος της χαράς
9. Μουσική Ι (προγενέστερο έργο 1895), (37Χ45cm), Μόναχο Νέα Πινακοθήκη.
Ο GUSTAV KLIMT, (1862-1918), φιλοτέχνησε τη Ζωφόρο του Μπετόβεν το
1902, με σκοπό να αποτελέσει οργανικό τμήμα της 14ης έκθεσης του
καλλιτεχνικού κινήματος της Απόσχισης, (secession). Ο Klimt εμπνεύστηκε
τη θεματολογία της ζωφόρου από την ερμηνεία - ανάλυση του Βάγκνερ για
την 9η Συμφωνία του Μπετόβεν στο πρόγραμμα της συναυλίας του το 1846. Ο
Βάγκνερ χρησιμοποίησε φράσεις του Γκαίτε για να περιγράψει τα αισθήματα
που ξυπνά η μουσική. Στο 2ο μέρος αναφέρεται στην «άγρια θέληση … μέθη
της οδυνηρής απόλαυσης» και για εναλλαγή της ηδονής με την αγωνία. Ο
Κλιμτ αποδίδει τις ιδέες του Βάγκνερ με εξαιρετική αναπαραστατική
δύναμη. H σύνθεση της ζωφόρου περιλαμβάνει συμβολικές σκηνές που
αναπτύσσονται σε τρείς διαφορετικούς τοίχους. Πρόκειται για μια
ιδεαλιστική - εφιαλτική πορεία του ιππότη με τη χρυσή πανοπλία και τα
χαρακτηριστικά του Gustav Mahler ανάμεσα στις ερινύες και τα πάθη με
αισιόδοξη κατάληξη, όπως και στην 9η συμφωνία του Μπετόβεν. Η διέξοδος
υπάρχει. Δια και μέσω της μουσικής, η οποία οδηγεί τον ιππότη -μαχητή -
Άνθρωπο στην λύση - λύτρωση, στην ευτυχία! ΄Οπου δεν υπάρχει μοναχικός
ιππότης. Υπάρχει το αγκαλιασμένο ζευγάρι που περιβάλλεται από ένα χρυσό
– υπερβατικό κώδωνα – κουκούλι. Όλο το έργο έχει φιλοτεχνηθεί με
μεικτή τεχνική σε γυψομάρμαρο και βρίσκεται στη Βιέννη στο Μέγαρο της
«Απόσχισης». Η πρώτη σκηνή: Πόθος για ευτυχία, (220Χ630cm). Η δεύτερη
σκηνή: Εχθρικές δυνάμεις, (220X1392cm) και η Τρίτη: Ο πόθος για την
ευτυχία εκπληρώνεται, (220X 1392cm).(Βλ. Federica Armiraglio στον28ο
τομ. ΚΛΙΜΤ σελ. 110-115), από τη σειρά Μεγάλοι ζωγράφοι, έκδοση
Καθημερινής 2006). H ζωφόρος αναδεικνύεται στην πλέον ολοκληρωμένη
έκφραση της ιδεολογίας της Απόσχισης από το τότε κατεστημένο, την οποία
συμμερίζονταν αρκετοί στοχαστές του 19ου αιώνα από τον Νίτσε έως τον
Ρίχαρντ Βάγκνερ. Ο συνδυασμός των παρατιθέμενων ζωγραφικών
αποσπασμάτων, (λεπτομέρειες), από τη ζωφόρο αυτή με την ακρόαση της 9ης
Συμφωνίας του Μπετόβεν μας δίνει μια εντελώς καινούργια διάσταση του
ανυπέρβλητου αυτού έργου. Η Οπτικοακουστική εντύπωση συμπληρώνεται με
απόσπασμα της 9ης Συμφωνίας του G. Mahler.
150 χρόνια από τη γέννηση του Γκούσταβ Κλιμτ, οι θαυμαστές του έχουν την ευκαιρία να δουν από κοντά...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου