Κυριακή, 1 Μαρτίου 2015

FREDERIC FRANCOIS CHOPIN






82ο ΑΦΙΕΡΩΜΑ: Frédéric François Chopin 1 March 1810 – 17 October 1849




Επιλογή έργων
από μέλη της ομάδας
"Ακούτε Κλασική Μουσική; Εγώ ακούω."



 Christos Sipsis



  Christos Sipsis



Elpi Fetalidou



Elijah Meletiadis



Τζωρτζίνα Ταμπακάκη


Myrto Zacharopoulou

Frederico CHOPIN Παραλλαγές πάνω σε γνωστές άριες μεγάλων συνθετών όπερας.
Σαν σήμερα 1 Μαρτίου (ή στις 22 Φεβρουαρίου) 1810 γεννήθηκε ο μεγάλος συνθέτης,βιρτουόζος πιανίστας, και ιδιοφυία της τεχνικής του πιάνου,σύμβολο της ρομαντικής περιόδου,Fred
eric Chopin. Παρά το γεγονός ότι οι πιο πολλές και υπέροχες δημιουργίες του είναι για σόλο πιάνο φαίνεται ότι γοητευόταν και από όπερες μεγάλων συνθετών όπερας,σύγχρονους ή προγενέστερους. Γι'αυτό και κάποιες άριες από τις όπερες αυτές τις μετουσίωνε σε πιανιστικά έργα υπό την μορφή παραλλαγών ή σπουδών.
ΣΟΠΕΝ και ΜΠΕΛΛΙΝΙ. Οι μελωδιστές του πρώιμου ρομαντισμού
Μετά την επανάσταση του 1830 στην Πολωνία και σε ηλικία 21 ετών,ο Σοπέν εγκαταστάθηκε στο Παρίσι όπου συνάντησε σπουδαίους συνθέτες και λογοτέχνες της εποχής εκείνης. Eκεί γνώρισε και τον μεγάλο έρωτα της ζωής του την συγγραφέα Γεωργία Σάνδη. Το 1833 συνάντησε τον Μπελλίνι τον οποίο θαύμαζε απεριόριστα. Δήλωνε τότε ενθουσιασμένος με την “Υπνοβάτιδα”αλλά και την “Νόρμα”. Η σχέση του Σοπέν με την όπερα παραμένει ακόμη και σήμερα μια σχετικά άγνωστη πτυχή της μουσικής του προσωπικότητας. Βέβαια μέσα από πληθώρα συγγραμμάτων και προσωπικών σημειώσεων του συνθέτη αλλά και μαθητών του,είναι τεκμηριωμένη η πρόθεση του συνθέτη να παρακινεί τους μαθητές του να μελετούν τις όπερες. Συγκεκριμένα τους προέτρεπε να μελετούν τις όπερες σαν μουσικό είδος σύνθεσης,αν θέλουν να παίξουν καλό πιάνο. Χαρακτηριστική περίπτωση είναι οι ιδιόχειρες σημειώσεις του του Σοπέν,πάνω στο χειρόγραφο του επιστήθιου φίλου του πιανίστα και συνθέτη της εποχής Friedrich Kalkbrenner,σχετικά με ένα θέμα της Νόρμα,όπου ο Σοπέν επεμβαίνει στην παρτιτούρα του φίλου του. Και οι δύο φίλοι είχαν καλές σχέσεις με τον Μπελλίνι στο Παρίσι, όπου στις συναντήσεις τους αντάλλασσαν απόψεις περί μουσικών θεμάτων.
1.Γίνεται συχνά αναφορά στην ομοιότητα ανάμεσα στις όπερες του Μπελλίνι και στην μελωδική επινοητικότητα του Σοπέν. Συγκεκριμένα: Ο Σοπέν ενέταξε την θερμή μελωδία του αριόζο “Teneri figli” της Νόρμα στην Σπουδή του σε ντο δίεση ελάσσονα,έργο 25 αρ.7. Πρόκειται για ένα από τα καλύτερα μουσικά δείγματα συναισθηματικής ταύτισης δύο καλλιτεχνικών φύσεων.
2.Στις 24 Ιανουαρίου του 1835 στο Παρίσι,,δόθηκε η πρεμιέρα της όπερας “I Puritani”του Μπελλίνι. Η γαλλική πρωτεύουσα την εποχή εκείνη,ανάμεσα στις επαναστάσεις του 1830 και 1848,γνώριζε μεγάλη καλλιτεχνική αναγέννηση. Μάλιστα ή δεξιοτεχνία και οι ρομαντικές διαθέσεις του Σοπέν,του Παγκανίνι,του Λίστ γινόταν αντικείμενο θαυμασμού ακόμα και λατρείας της διψασμένης για εντυπωσιασμό ανερχόμενης αστικής τάξης. Έτσι στο σαλόνι της,που ήταν τόπος συνάντησης Ιταλών επαναστατών,η πριγκίπισσα Cristina Belgiojoso μετά την πρεμιέρα της όπερας I Puritani,πρότεινε σε έξι βιρτουόζους πιανίστες που ζούσαν τότε στο Παρίσι,μεταξύ των οποίων ο Σοπέν και ο Λίστ,να γράψουν παραλλαγές πάνω σε ένα ντουέτο της όπερας. Συγκεκριμένα πάνω στο ηρωικό ντουέτο “Suoni la tromba”(Ήχησε την σάλπιγγα),που είχε γίνει σύμβολο των πατριωτικών αγώνων την εποχή εκείνη. Ο κύκλος των παραλλαγών πάνω σε αυτή την δημοφιλή μελωδία είναι γνωστός με την ονομασία “Hexameron”.
3.ΣΟΠΕΝ και ΜΟΤΣΑΡΤ
Είναι γνωστό,πως ο Σοπέν θαύμαζε απεριόριστα τον Μότσαρτ και τον μελετούσε από μικρή ηλικία. To 1827 σε ηλικία 17 ετών, έγραψε τις παραλλαγές “variations opus 2” για πιάνο και ορχήστρα,από την όπερα του Μότσαρτ “Don Giovanni” και συγκεκριμένα από την άρια της πρώτης πράξης,το ντουέτο Don Giovanni και της Zerlina “La ci darem la mano” .Στις 27 Οκτωβρίου 1831 σε μια παράσταση του έργου στη Λειψία ο παρευρισκόμενος Ρόμπερτ Σούμαν είπε: -Βγάλτε τα καπέλα σας κύριοι,πρόκειται για μία ιδιοφυία..







Charo Escriva



Dafni Asteriou



Dafni Asteriou



Katerina Moraitou



Σταμάτης Πάρχας



Σταμάτης Πάρχας



Tanja Pavlovic



Tanja Pavlovic



Σπύρος Γεωργίου



 Foteini Triantafyllou



Marianna Kyritsi



Katerina Moraitou


De Profundis Ya

Ένα λιγότερο γνωστό έργο του Chopin. Γράφτηκε το 1833 και δημοσιεύτηκε τον επόμενο χρόνο. Είναι αφιερωμένο στην γαλλίδα Mademoiselle la Comtesse Émilie de Flahaut και η πηγή της έμπνευσής του ήταν η γαλλίδα σοπράνο Pauline Viardot.
Παρά την φαινομενικ
ή ισπανική γεύση του κομματιού, έχει περιγραφεί και σαν μπολερό α λα πολονέζ, γιατί οι ρυθμοί του θυμίζουν περισσότερο τον εθνικό χορό της πατρίδας του, παρά οτιδήποτε ισπανικό. Σήμερα πολλοί ισχυρίζονται ότι έιναι το μοναδικό πολωνέζικο μπολερό που έχει ποτέ γραφτεί.





De Profundis Ya



Elpida Nousa

Ο Σοπέν είχε αρραβωνιαστεί τη Μ. Wodzinski,όμως ο γάμος ακυρώθηκε λόγω της κακής υγείας του συνθέτη.Την ημέρα, που αναχωρούσε από τη Δρέσδη και ουσιαστικά η σχέση τους τελείωνε, έγραψε το Waltz in A-flat major, Op. 69, No. 1, γνωστό ως "Βαλς του Αποχαιρετισμού" .
Σε μια εκτέλεση του 1943 από τον Alfred Cortot, ενός από τους πιο φημισμένους ερμηνευτές εργων του Σοπέν: 





Peggy Theologitou



Spiros Deligiannopoulos
 http://deligiannopoulos.com/gr/video.html









Lina Papadopoulou



Γιώργος Σγούρδας



Γιώργος Σγούρδας


Rania Alfa



Vera Alevizou



Alfa Centauri



Rosina Anemogianni



Hierophante Casi


Kwo Tsoumenis


Kelly Veneka



 Mazlimi Maria



Kostas Tsolis 



 Αγγελική Δαρμή



 Αγγελική Δαρμή














Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου