Παρασκευή, 21 Φεβρουαρίου 2014

Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΜΕ ΤΑ ΜΑΤΙΑ ΤΩΝ ΖΩΓΡΑΦΩΝ



*Christos Sipsis

"Οι ελεύθερες τέχνες με τα πνεύματά τους" , 1878-1880, Λάδι σε μουσαμά .
(στη μεση, με το ασπρο φορεμα η μουσικη)




*Christos Sipsis  
COPLAND AARON - Ν. GYZIS


Copland Appalachian Spring - Celibidache - BPO - 1950
http://youtu.be/kFSqUXvr-GI

*Thomai Kapoulitsa Troulou
INSTRUMENTS - VAN KESSEL


Συγκριτικά με τον πλούτο της εικονογραφίας που αναφέρεται στα έγχορδα μουσικά όργανα τα κρουστά θεωρούνται ο φτωχός συγγενής». Καταγράφονται κυρίως στις ορχήστρες, στις στρατιωτικές μπάντες. Ωστόσο, υπάρχουν κρουστά και στις κατηγορίες έργων που αναφέρονται σε αλληγορίες, στην ματαιοδοξία, σε μυθολογικά θέματα, ακόμα και πορτρέτα. Επίσης δεν αποτελεί οξύμωρο σχήμα να βρει κανείς τα τύμπανα σε θέματα. θρησκευτικά «Αινείτε αυτόν εν ήχω σάλπιγγος· αινείτε αυτόν εν ψαλτηρίω και κιθάρα. Αινείτε αυτόν εν τυμπάνω και χορώ· αινείτε αυτον εν χορδαίς και οργάνω. Αινείτε αυτόν εν κυμβάλοις ευήχοις· αινείτε αυτόν εν κυμβάλοις αλαλαγμού» (Ψαλμός 150: 1 - 6). Βιβλικά επεισόδια εκπροσωπούνται με συνοδεία κρουστών, αλλά αναφέρονται κυρίως σε σκηνές από την Παλαιά Διαθήκη. Αντίθετα τα κρουστά πολύ σπάνια αναφέρονται στη ζωή του Ιησού ή αγίων διότι έφεραν ίχνη της κακής φήμης των οργάνων των διονυσιακών γιορτών. (Doussot, 1995) Στο τέλος του 17ου αιώνα όπου η ζωγραφική στη Γαλλία ως διακοσμητική τέχνη, ήταν ένα πρόσχημα για τη δοξολογία της βασιλικής δύναμης, τα έπαθλα των όπλων ήταν ένα καλό θέμα για την επίκληση των «κρουστών». Μέσα στον πίνακα του «Van Kessel «Τα τρόπαια» δύο τύμπανα από δέρμα σχεδόν αιματηρά σε μια αντιστοιχία με το φως μιας πυρκαγιάς στο βάθος φαίνονται να υπενθυμίζουν πως κάθε νίκη είναι και μια ήττα.

*Thomai Kapoulitsa Troulou
MUSIC - KLEE

Ανάμεσα στο δίλημμα για μια καριέρα ζωγράφου ή μουσικού ο Klee αποφασίζει τη ζωγραφική, αλλά η μουσική δε θα σταματήσει να υπάρχει στα έργα του σαν ένα συμβολικό ποιητικό παιχνίδι, «φωλιάζει στο έργο του και το περιτρέχει σαν ένα υπόγειο ρεύμα» Στο έργο του«Φούγκα σε κόκκινο»προσπαθεί να προσαρμόσει στη οπτική γλώσσα τις αρχές της φούγκας: θέμα, αντί θέμα, ανάπτυξη. Αλλά αυτό που κυριαρχεί είναι η επανάληψη του ιδίου θέματος στο ύφος του Bach, όπου οι μορφές εξελίσσονται , αναπτύσσονται , διασταυρώνονται . Η ακουαρέλα επιτρέπει αυτά τα χρωματικά περάσματα, αυτή την πολυφωνία.


*Tanja Pavlovic
MUSICIANS - WILLIAM-ADOLF BOUGUEREAU
  Far from home.
Robert Schumann- Traumerei .avi 
http://youtu.be/xiC8R7eQmm0


*Thomai Kapoulitsa Troulou
BIZET-CARMEN - JOSEF FENNEKER (αφίσα)



















 Αφίσα του Josef Fenneker από μια παράσταση της Κάρμεν στην όπερα του Duisburg μετά τον Α΄ παγκόσμιο πόλεμο (1935). Η μορφή της Κάρμεν και η ιστορία της που μοιάζει να είναι τόσο σύγχρονη και τόσο διαχρονική εδώ έχει αποδοθεί σύμφωνα με το ύφος της ζωγράφου Kathe Kollwitz.






Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου